
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
دانش قدرتمند جغرافیایی؛ نو اندیشی در کیفیت آموزش جغرافیا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، بهمن 1403، صفحه 19-50 اصل مقاله (841.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.4063 | ||
نویسنده | ||
داوود مهدوی* | ||
چکیده | ||
در دهه اخیر مفهوم «دانش قدرتمند» مورد توجه بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش قرار گرفته است. در چنین رویکردی هدف اصلی مدارس، ارائه دانشی است که دانشآموزان را قادر میسازد تا فراتر از محدودیتهای تجربه خود، جهان و مسائل آن را درک کرده و فکر کنند، چنین دانشی به عنوان «قدرتمند» توصیف میشود. رشته جغرافیا با توجه به ظرفیتهای آن برای تجهیز دانش آموزان به دانش قدرتمند در موقعیت مطلوبی قرار دارد. مفاهیم کلیدی که این رشته بر اساس آنها استوار است به دانش آموزان کمک میکند تا دیدگاههای خود را برای تجسم و تفکر کل نگر توسعه داده و آنچه را که بررسی میشود را در تصویر بزرگتر آن، قرار دهند. این مقاله با استفاده از روش مروری سنتی و روش کیفی تحلیل مفهومی به بررسی، تحلیل و کاربرد دانش قدرتمند در آموزش جغرافیا، به ویژه در جغرافیای مدارس میپردازد. بر این اساس ابتدا با مرور ادبیات مربوطه، معرفت شناسی پشتیبان مفهوم دانش قدرتمند بررسی شد و سپس به ارتباط این مفهوم با جغرافیا و جغرافیای قدرتمند، نظام مدرسهای و برنامه ریزی درسی در جغرافیای مدرسه پرداخته شد. یافتهها حاکی از این است که بکار گیری دانش قدرتمند جغرافیایی و ارائه درک تصویر بزرگتر به دانش آموزان، راههای جدیدی برای تفکر، تجزیه و تحلیل و توضیح، ارائه میدهد. افزون بر این، پژوهش حاضر تاکید میکند که نو اندیشی در آموزش جغرافیا و بهکارگیری یک برنامه درسی مبتنی بر جغرافیای قدرتمند میتواند با آموزش تواناییها و مهارتهای کاربردی جغرافیا، به درک بهتر دانش آموزان و افزایش مهارت و توانایی مشاهده جهان با چنین دانش و قابلیتهایی و یافتن راهحلهایی برای مسائل و مشکلات با زمینههای مختلف، کمک قابل توجهی بکند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش قدرتمند؛ جغرافیای قدرتمند؛ نو اندیشی؛ آموزش جغرافیا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Powerful geographical knowledge; innovation in the quality of geography education | ||
نویسندگان [English] | ||
Davood Mahdavi | ||
چکیده [English] | ||
Background and ObjectivesIn the last decade, the concept of “powerful knowledge” has attracted the attention of many education professionals. In such an approach, the main goal of schools is to provide knowledge that enables students to understand and think about the world and its issues beyond the limitations of their own experience. The field of geography is in a favorable position with regard to its capacities to equip students with powerful knowledge. The key concepts on which the field is based help students to develop their perspectives for visualization and holistic thinking and to place what is being studied in its bigger picture. Methods: This article uses the traditional review method and the qualitative method of conceptual analysis to examine, analyze and apply powerful knowledge in geography education, especially in school geography. Accordingly, first, by reviewing the relevant literature, the epistemology supporting the concept of powerful knowledge was examined, and then the relationship of this concept with geography and powerful geography, the school system and curriculum planning in school geography was discussed. Findings: The findings suggest that applying strong geographic knowledge and providing students with a bigger picture understanding offers new ways to think, analyze, and explain. Conclusion:Furthermore, the present study emphasizes that innovative thinking in geography education and the implementation of a strong geography-based curriculum can significantly contribute to students' better understanding and increasing their skills and ability to observe the world with such knowledge and capabilities and find solutions to issues and problems with different contexts by teaching applied geography abilities and skills | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Powerful geographical knowledge, innovation in the quality of geography education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |