
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
اثربخشی روش تدریس جیگساو بر بهزیستیتحصیلی و اعتماد به نفس دانشآموزان متوسطه دوم در درس جغرافیا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، بهمن 1403، صفحه 71-86 اصل مقاله (491.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.4066 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مرادی دولیسکانی* 1؛ محمد گراوندنیا2؛ جمیله یوسفی3؛ علی منصف4 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
44گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روش تدریس جیگساو بر بهزیستیتحصیلی و اعتماد به نفس دانشآموزان متوسطه دوم در درس جغرافیا انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم در ناحیه 4 شهر کرج در سال تحصیلی 1403-1402 بود. برای تعیین حجم نمونه ابتدا با استفاده روش نمونهگیری خوشهای دبیرستان پسرانه «شهید میرحبیبی» و دبیرستان «شهید کمالی دهقان» در ناحیه 4 شهر کرج انتخاب، سپس از بین دانشآموزان این مدرسه در درس جغرافیا 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب، و به صورت جایگزینی تصادفی در گروههای گواه و آزمایشی گمارده شدند (گروه آزمایش: 15 نفر/ گروه گواه: 15 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامههای بهزیستی تحصیلی پیترینو همکاران (Pietarinen, 2014) و اعتماد به نفس روزنبرگ بود. برای تحلیل دادهها در سطح توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری استفاده شد. نتایج تحلیل کورایانس نشان داد که روش تدریس جیگساو بر بهزیستیتحصیلی و اعتماد به نفس دانشآموزان مؤثر بوده است (01/0>p)؛ بهعبارتدیگر تدریس جیگساو باعث افزایش میزان بهزیستیتحصیلی و اعتماد به نفس دانشآموزان شده است. میزان تأثیر درمان بر بهزیستیتحصیلی 87/0 و بر اعتماد به نفس 88/0 بود. با توجه به اثربخشی این روش تدریس از آن بهعنوان یک برنامه آموزشی در جهت افزایش بهبود مسائل تحصیلی و اعتماد به نفس دانشآموزان متوسطه دوم در مدارس پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس جیگ ساو؛ بهزیستی تحصیلی؛ اعتماد به نفس؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Jigsaw Teaching Method on Academic Well-Being and Self-Confidence of High School Students in Geography Lesson | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Moradi Doliskani1؛ mohamad garavandnia2؛ Jamileh Yousefi3؛ Ali Monsef4 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
21PhD in Educational Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
33Department of History Education, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
4Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the effect of the jigsaw teaching method on the academic well-being and self-confidence of high school students in geography. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study included all high school students in District 4 of Karaj in the academic year 1402-1403. To determine the sample size, first, using cluster sampling method, "Shahid Mirhabibi" Boys' High School and "Shahid Kamali Dehghan" High School in District 4 of Karaj were selected, then 30 students from these schools were selected in geography class using purposive sampling method, and randomly assigned to the control and experimental groups (experimental group: 15 students/control group: 15 students). The research tools were the academic well-being questionnaires of Peterin et al. (2014) and Rosenberg's self-confidence. For data analysis at the descriptive level, mean and standard deviation were used, and at the inferential level, univariate and multivariate analysis of covariance tests were used. The results of covariance analysis showed that the jigsaw teaching method was effective on students' academic well-being and self-confidence (p<0.01); in other words, jigsaw teaching increased students' academic well-being and self-confidence. The effect of treatment on academic well-being was 0.87 and on self-confidence was 0.88. Given the effectiveness of this teaching method, it is recommended as an educational program to improve academic problems and self-confidence of high school students in schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jigsaw teaching, academic well-being, self-confidence, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |