
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
روشهای تدریس اثربخش جغرافیا در مدرسههای مقطع ابتدایی ایران | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، بهمن 1403، صفحه 87-105 اصل مقاله (492.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rsse.2025.4067 | ||
نویسندگان | ||
علی پورقیومی* 1؛ ولی اله نظری2؛ زهرا دلیری3؛ امیرحسین جعفری مرام4 | ||
1گروه آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان استان البرز | ||
2استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی | ||
3آموزش و پرورش | ||
4وزارت آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
این پژوهش درباره تدریس اثربخش جغرافیا در مقطع ابتدایی کشور ایران است. امروزه در آموزش و پرورش، نقطه توجه خود را از تدریس به یادگیری برگشت داده است. اینگونه نگرش، یادگیری را محور و پایه همه برنامهها، سیاستها و خطمشیهای آموزشی قرار میدهد و بایستهی آن نیز توجه به تدریس اثربخش و کارآمد است. برونداد اثربخشی روش تدریس معلمان جغرافیا به افزایش کیفیت آموزش و در پایان یادگیری بهتر میانجامد. هدف این پژوهش معرفی گونههای تدریس اثربخش جغرافیا میباشد. روش انجام آن کیفی از گونهی پدیدارشناسی است. راهبرد چیره بر انجام پژوهش، استقرایی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که روشهای گفتگوی جغرافیایی، چندرسانهای و فناوریپایه، بازویوارسازی، رفتار مهربانانه، نقشهمحوری، پژوهشمحوری، ارائه کلاسی، بارش اندیشهای، مشاهده، تدریس عملکردی، روش آمیخته، پرسش و پاسخ، مشارکت گروهی، انگیزه داشتن معلم، کاوشگری، یادگیری وارونه در یادگیری اثربخش جغرافیا بسیار کارا است. در نتیجه میتوان به این باور رسید که آموزش جغرافیا به عنوان دانشی نظری – کاربردی با نگاهی به تدریس متعارف دیگر کارایی خود را دست داده است و باید روشهای یادگیری آن همسان با روح زمانه دگردیسی شود. در این مقطع، تدریس جغرافیا به شکل اثربخش، نقشی اساسی در درک دانشآموزان از جهان پیرامون، توسعه تفکر فضایی، و ارتباط با محیط زیست ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسش و پاسخ جغرافیا؛ پدیدارشناسی؛ تدریس اثربخش؛ مقطع ابتدایی؛ یادگیری وارونه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effective Geography Teaching Methods in Iranian Elementary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Pourghayyoumi1؛ valiollah nazari2؛ Zahra Daliri3؛ Amirhosein Jafari maram4 | ||
1Geography Education Department Farhangian University, Alborz Province | ||
2farhangiyan of university | ||
3Ministry of Education | ||
4Ministry of Education | ||
چکیده [English] | ||
This research focuses on effective geography teaching in the elementary education sector of Iran. Nowadays, in education, there has been a shift of attention from teaching to learning. This perspective places learning at the core of all educational programs, policies, and strategies, necessitating a focus on effective and efficient teaching methods. The effectiveness of geography teachers' instructional methods leads to an increase in the quality of education and ultimately results in better learning outcomes. The aim of this research is to introduce types of effective geography teaching. The methodology employed is qualitative, specifically phenomenological. The predominant strategy for conducting the research is inductive. The findings indicate that methods such as geographical dialogue, multimedia and technology-based approaches, scaffolding, kind behavior, map-oriented instruction, inquiry-based learning, classroom presentations, brainstorming, observation, performance-based teaching, blended methods, questioning and answering, group participation, teacher motivation, exploratory learning, and flipped learning are highly effective in enhancing geography education. Consequently, it can be concluded that teaching geography as a theoretical-applied discipline has lost its efficacy when relying solely on conventional teaching methods, and the learning approaches must evolve in accordance with the spirit of the times. In this context, effective geography teaching plays a crucial role in students' understanding of the surrounding world, the development of spatial thinking, and their connection with the environment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Geography questioning and answering, phenomenology, effective teaching, elementary education, flipped learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |