
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,206 |
اثربخشی الگوی تدریس پنج مرحلهای «بایبی» بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس فارسی پایه دهم | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 6، شماره 1، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.16798.1155 | ||
نویسندگان | ||
رسول بهنام قراجلر* 1؛ رحیم شبانی2 | ||
1دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشگاه فرهنگیان/ پردیس شهید رجایی ارومیه / مدیر گروه ادبیات فارسی | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی الگوی تدریس پنج مرحلهای بایبی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس فارسی پایه دهم انجام شده است. پژوهش حاضر یک پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح آن به صورت پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پایه دهم در مـدارس شهرسـتان شوط است و نمونه به صورت در دسترس انتخاب گردید. یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (20 نفر) و یک کلاس به عنوان گروه گواه (20 نفر) در نظر گرفته شدند. برای سنجش عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس فارسی، از آزمـون پیشرفت تحصیلی این درس در پایه دهم استفاده گردیده است. یافته های پژوهش حاضر نشان داد بین گروه آزمایش (تدریس به روش بایبی) و گروه کنترل (تدریس به شیوه مستقیم سنتی) در مهارتهای زبانی، ادبی و درک مطلب تفاوت معنیدار وجود دارد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که الگوی تدریس پنج مرحلهای بایبی نسبت به روش تدریس به شیوه مستقیم سنتی برای تدریس فارسی دهم مؤثرترمی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی؛ طراحی آموزشی؛ مدل ساخت گرایانه پنج مرحله؛ کتابهای فارسی مدرسهای؛ پایه دهم انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of the five-stage teaching model "Bybi" on students' academic performance in tenth grade Persian lessons | ||
نویسندگان [English] | ||
rasool behnam1؛ rahim shabaani2 | ||
1farhangian University | ||
2Farhangian University / Shahid Rajaee Campus in Urmia / Director of Persian Literature Department | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to investigate the effectiveness of the Bybee five-stage teaching model on students' academic performance in the tenth grade Persian lesson. The present study is a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study includes all tenth grade students in schools in Shout city, and the sample was selected by convenience sampling. One class was considered as the experimental group (20 students) and one class as the control group (20 students). To measure students' academic performance in the Persian lesson, the academic achievement test of this lesson in the tenth grade was used The findings of the present study showed that there is a significant difference between the experimental group (teaching using the Bybee method) and the control group (teaching using the traditional direct method) in language, literary skills, and comprehension. The results of this study showed that the Bybee five-stage teaching model is more effective than the traditional direct method for teaching tenth grade Persian. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Persian language teaching, educational design, five-stage constructionist model, Persian school books, Tenth grade humanities | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 |