| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,718 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,175 |
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه دانش محتوای آموزشی (PCK) برای برنامه آموزش معلمان زبان انگلیسی درایران | ||
| پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 7، اسفند 1403، صفحه 19-41 اصل مقاله (1.28 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.16009.1092 | ||
| نویسندگان | ||
| مهرداد امیری* 1؛ بهزاد نزاکتگو2؛ کاوه جلیل زاده3 | ||
| 1استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| 2گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طبا طبائی ، تهرن، ایران. | ||
| 3مدرسه زبان های خارجی، دانشگاه استانبول، استانبول، ترکیه. | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: اعتقاد بر این است که دانش محتوای آموزشی (PCK) بر عملکرد معلمان در کلاس درس زبان انگلیسی تأثیر میگذارد، زیرا در فرمولبندی و ارائه موضوع درسی تعیینکننده است. با این حال، به نظر می رسد PCK یک مفهوم نسبی است که با برنامه درسی اجتماعی-فرهنگی و زمینه ای خاص مرتبط است. روشها: بدین منظور، از طریق بررسی پژوهش های مرتبط و مصاحبه با 60 دانشجو معلم از دانشگاه فرهنگیان، مواردی که می بایست در پرسشنامه PCK گنجانده میشود، استخراج شد. علاوه بر این، 50 نفر از دانشجو-معلمان از دانشگاه هدف در فرآیند تهیه و اجرای آزمایشی پرسشنامه باز شرکت کردند. 176 دانشجو-معلم دیگر پرسشنامه PCK مقیاس لیکرت را شامل 56 گویه و 9 مؤلفه تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی منجر به حذف 17 گویه و پرسشنامه نهایی شامل 39 گویه بود. سپس 285 دانشجو-معلم، پرسشنامه ای را تکمیل کردند که پایایی و روایی سازه آن به ترتیب از طریق آلفای کرونباخ و روش تحلیل عاملی تأیید شده بود. یافتهها: پرسشنامه کلی از شاخص پایایی 902/0 برخوردار بود. همچنین شاخص های پایایی برای 9 مؤلفه به شرح زیر بود. آموزش مهارت های زبانی (a=.825)، استراتژی های تدریس زبان (a=.824)، مدیریت کلاس درس (a=.826)، طراحی برنامه درسی و توسعه مواد (a=.842)، سواد و توانایی های ارزشیابی (a=.776 )، کتاب دوره ارزشیابی (a=.780)، دانش فنی معلمان زبان (a=.759)، توسعه حرفه ای معلمان زبان (a=.763)، و تأثیر کاروزی بر تدریس عملی (a=.805). مقیاس روایی سازه نیز از طریق تحلیل عاملی تأیید شد. مقیاس روایی سازه نیز از طریق تحلیل عاملی تأیید شد. نتیجهگیری: پرسشنامه PCK ساخته شده و اعتبارسنجی شده در پژوهش حاضر را می توان در پژوهش های مربوط به آموزش معلمان زبان انگلیسی و PCK در زمینه EFL مورد استفاده قرار داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی سواد و توانایی ها؛ برنامه آموزش معلمان؛ موقعیت زبان انگلیسی درایران؛ دانش محتوای آموزشی(PCK)؛ دانشجو-معلمان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Developing and Validating a Pedagogical Content Knowledge (PCK) Scale for the TEFL Teacher Education Program in the Iranian Context | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mehrdad Amiri1؛ Behzad Nezakatgoo2؛ Kaveh Jalilzadeh3 | ||
| 1Assistant Professor, Department of English Language Teaching, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
| 2Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba’i University, | ||
| 3School of Foreign Languages, Istanbul University, Cerrahpasa | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: Pedagogical Content Knowledge (PCK) is believed to affect teachers' practices in the EFL classroom. However, PCK seems to be a relative concept; being related to specific socio-cultural and contextual curriculum. Methods: To this end, through a thorough literature review and interviews with 60 pre-service teachers from Frahangian University, the items to be included in a PCK questionnaire were elicited. Additionally, 50 pre-service teachers from the target universities attended the process of developing and piloting the open-ended questionnaire. 176 other pre-service teachers completed a Likert scale PCK questionnaire including 56 items and 9 components. The factor analysis results were conducive to omitting 17 items and the final questionnaire encompassed 39 items. Then, 285 pre-service teachers completed a questionnaire whose reliability and construct validity had been confirmed through Cronbach’s alpha and factor analysis, respectively. Findings: The overall questionnaire enjoyed a reliability index of 902 and the reliability indices for the nine components were also estimated and reported. The construct validity of the scale was also confirmed through factor analysis. Conclusion: The PCK questionnaire developed and validated in the present study can be used in studies about EFL teacher education and PCK in the EFL context. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Assessment Literacy and Abilities, Iranian EFL Setting, Language Teaching Strategies, Pedagogical Content Knowledge (PCK), Pre-service Teachers, Teacher Education Program | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |
||