
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,234 |
ارائه چارچوبی مفهومی برای طراحی برنامه درسی مبتنی بر آینده | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 18، بهمن 1403، صفحه 29-52 اصل مقاله (660.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2024.15603.1403 | ||
نویسنده | ||
زهره کرمی* | ||
استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه، ارائه چارچوبی مفهومی برای طراحی برنامه درسی مبتنی بر آینده است. تغییر و تحولات سریع اجتماعی و رشد شتابان فناوری های نوین، انسانها را با چالش هایی در آینده مواجه خواهد ساخت. آماده سازی انسانها برای مواجهه با این چالش ها یکی از اصلی ترین اهداف آموزش و پرورش و آموزش عالی محسوب می شود. در این نظام های آموزشی نیز نقش برنامه درسی، بسیار تعیین کننده است. طراحان برنامه درسی به کمک آینده نگرها باید همواره آینده را مورد مطالعه و کنکاش قرار دهند. یکی از رویکردهای مطالعه آینده، آینده پژوهی است. آنها باید از طریق آینده پژوهی به پیش بینی وقایع احتمالی آینده بپردازند و نیازهای آینده را با استفاده از تکنیک های مشخص، شناسایی کنند، سپس برنامه درسی مبتنی بر آینده را شکل دهند. به طور کلی در این مقاله با استفاده از روش سندکاوی و تحلیل محتوا به نقش آینده نگری و آینده پژوهی در طراحی برنامه درسی مبتنی بر آینده پرداخته شده است. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. چالش های احتمالی فراروی جامعه در حوزه های مختلف؛ وظایف نظام آموزشی برای مقابله با آن چالش ها؛ آینده نگری و جایگاه آن در برنامه ریزی؛ مطالعه آینده از طریق رویکرد آینده پژوهی؛ برنامه درسی مبتنی بر آینده و نیازهای آن، رویکردهای پژوهشی مناسب برای شناسایی این نیازها مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته و بر اساس آنها چارچوبی مفهومی برای طراحی برنامه درسی مبتنی بر آینده ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده نگری؛ آینده پژوهی؛ برنامه درسی آینده؛ برنامه درسی؛ برنامه ریزی درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a conceptual framework for designing a future-oriented curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
زهره Karami | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, , Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to provide a conceptual framework for designing a curriculum that is focused on the future. As society undergoes rapid social changes and the growth of new technologies, it will face various challenges. One of the fundamental goals of education and higher education is to prepare individuals to address these challenges. They should work alongside futurists to study and explore the future. One approach to studying the future is through future study, which involves forecasting potential future events and identifying future needs using specific techniques. This information is then used to develop a curriculum that is future-oriented. This article discusses the role of providence and futures study in the development of a curriculum that is focused on the future, using the method of document mining and content analysis. The article explores the potential challenges that society may face in various fields, the functions of the educational system in addressing these challenges, the role of providence in the curriculum, the approach of futures study in understanding the future, the requirements of a future-based curriculum, and appropriate research approaches for identifying these requirements. Based on this analysis, a conceptual framework for designing a future-based curriculum is presented | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Future, futures study, future curriculum, Curriculum, Curriculum development | ||
مراجع | ||
بنیاد توسعه فردا. (1384). روشهای آیندهنگری تکنولوژی. تهران: بنیاد توسعه فردا.
حمیدزاده، محمدصادق؛ و فتحیواجارگاه، کوروش. (1388). آیندهنگری در نظامهای آموزشی با رویکرد سازمانی. راهبردهای آموزش، 2، 35-39.
خلیفه، رضا؛ و خلیفه، مصطفی. (1397). رویکرد آیندهپژوهی و نقش و اهداف آن در برنامه درسی تعلیم و تربیت نوین. آموزش پژوهی، 43-31، 4.
سیلور، جی.، گالن.، الکساندر، ویلیام. ام.، و لوییس، آرتور.جی. (1377). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. (ترجمه غلامرضا خوینژاد). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی (شرکت به نشر).
عبدی، حمید؛ میرشاهجعفری، سیدابراهیم؛ نیلی، محمدرضا؛ و رجاییپور، سعید. (1396). تبیین برنامه درسی آینده در راستای تحقق چشماندازها و رسالتهای آموزش عالی ایران در افق 1404. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی،88-59.
کاظمینجفآبادی، عفت. (1392). آیندهپژوهی و تغییر در برنامه درسی. همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، دانشگاه بیرجند.
محمودی، بهزاد. (1385). معرفی آیندهپژوهی و روشهای آن. تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام. قابل دسترس در www.csr.ir
مرادیبرزلآبادی، رقیه؛ و رستمآبادی، عظیماکبر. (1392). ضرورت آیندهپژوهی در تغییر برنامه درسی آموزش و پرورش. همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، دانشگاه بیرجند.
Amara, R. C., & Salancik, G. R. (1971-1972). Forecasting: From conjectural art toward science. Technological Forecasting and Social Change, 3, 415-426.
Attride-Stirling, J. (2001), Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research, Qualitative Research, 1(3), 385-405
Ayers, R. (1969). Technological forecasting and long-range planning. New York: McGraw-Hill.
Bell, R., & Ramirez, R. (1997). Ensuring equitable use of education technology: Pathways of school improvement. Retrieved from http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/meth ods/technlgy/te400.htm.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3 (2), 77-101.
Cooper, J., Basson, J., & Schaap, P. (2006). A training programme based on the principles of social constructivism and focused on developing people for the future world of work: An evaluation. Human Resource Development International, 9(4), 467-483.
Delors, J. (1998). L’education un tresor est cache dedants, Unesco.
Ecclestone, K., and Pryor, J. (2003).“Learner careers” or “assessment careers”? The impact of assessment systems on learning’. British Educational Research Journal, 29(4), 471-488.
Glenn, J. C., & Gordon, T. J. (1996). The millennium project report. Retrieved from http://nko.org/millennium/MillenniumProject.html.
Longstreet, W. S., & Shane, H. G. (1993). Curriculum for a new millennium. Singapore: Allyn.
Lund, J, C. (2012). A Curriculum for Foresight. World Trends & Forecasts, the futurist, www.wfs.org
National Advisory Committee on Creative and Cultural Education. (1999). All Our Futures: Creativity, Culture and Education. Established in February 1998 by the Secretary of State for Education and Employment, the Rt. Hon David Blunkett MP and the Secretary of State for Culture, Media and Sport, the Rt. Hon Chris Smith MP.
Siraj, S. (2005). Future curriculum: Can it be measured? In H. L. Siow, T. P. Abu, S. E. Lee, S. Sandiyao, & A. Adelina (Eds.), Pedagogy across curriculum (1st ed., pp. 51-65). Kuala Lumpur: PTS.
Siraj, S. (2007). Future state curriculum planning. In proceedings of International Seminar on Future State Curriculum Planning: Prospect and Challenges. Pangkep Province, South of Sulawesi, Indonesia.
Siraj, S., and Abdullah, M. (2011). Development of Future Curriculum via Futures Studies. US-China Education Review B2, 226-236.
Slaughter, R. A. (1997). Implementing foresight for future generations. In R. A. Slaughter (Ed.), The knowledge base of futures studies. Directions and Outlooks, 3, 63-83. Hawthorn, Victoria, Australia: DDM Media Group.
Slaughter, R.A. (1996). Knowledge Base of Futures Studies. the Futures Study Centre, Australia.
Snow, H. (1999). Mass dream of the future. New York: McGraw-Hill.
Williamson, B. (2013). The Future of the Curriculum: School Knowledge in the Digital Age. London: Cambridge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 175 |