
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
طراحی محتوای آموزشی مبتنی بر کاوشگری و STEM در مورد رفتار گازها برای مقطع متوسطه دوم | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.17823.1291 | ||
نویسندگان | ||
معصومه قلخانی* 1؛ سارا اسکندریان2 | ||
1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. لویزان خیابان شهید شعبانلو. دانشکده علوم پایه | ||
چکیده | ||
درک رفتار و خواص گازها برای آموزش شیمی اساسی است، زیرا نه تنها پایهای قوی برای درک واکنشها و پدیدههای شیمیایی مختلف فراهم میکند، بلکه دانش آموزان را قادر میسازد تا بین مفاهیم نظری و کاربردهای دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند. این تحقیق، روشی کاربردی - توصیفی برای طراحی محتوای آموزشی در مورد رفتار گازها ارائه میکند. در پژوهش حاضر از رویکردی تلفیقی مبتنی بر روشهای نوین آموزشی که دانش آموز را در فرایند یادگیری فعال میکند استفاده شد. این رویکرد برگرفته از تجربیات زندگی واقعی، یادگیری مبتنی بر کاوشگری را با اصول STEM ترکیب میکند. مخاطبان هدف شامل دانش آموزان دبیرستانی و معلمان شیمی هستند که میتوانند از درک عمیقتر و غنی شده توسط رویکرد STEM بهرهمند شوند. در تهیه محتوا منابع مختلفی از جمله مقالات، مجلات آموزشی، کتابهای علمی و وب سایتهای معتبر مرتبط با قوانین گازها را مطالعه شدند. پس از سازماندهی مطالب جمعآوری شده، باورهای غلط رایج و علل اساسی آنها در منابع آموزشی موجود مشخص شدند. با تکیه بر این پایه، بخشهای تعاملی در مورد چهار قانون اصلی گازها - قوانین بویل، شارل، آمونتون، و آووگادرو – با استفاده از آزمایشهایی که ریشه در زندگی روزمره دارند طراحی شدند. اساتید و معلمان مجرب شیمی مطالب را بررسی، ارزیابی و بازنگری کردند و در نهایت آنها را تایید کردند. با توجه به اثرات مثبت یادگیری مبتنی بر کاوشگری و یادگیری مبتنی برSTEM بر آموزش علوم، به ویژه در شیمی، توصیه میکنیم از این روش برای ایجاد محتوا برای سایر مفاهیم مهم شیمی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ طراحی محتوا؛ رویکرد STEM؛ کاوشگری؛ رفتار گازها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing Inquiry-Based, STEM-Focused Educational Content on Gas Behavior for the Upper-Secondary Education Level | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Ghalkhani1؛ Sara Eskandariyan2 | ||
1Electrochemical Sensors Research Laboratory, Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Lavizan, P.O. Box 1678815811, Tehran, Iran. | ||
2Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Lavizan, | ||
چکیده [English] | ||
Understanding the behavior and properties of gases is essential in chemistry education. It not only provides a solid foundation for comprehending various chemical reactions and phenomena but also helps students connect theoretical concepts with real-world applications. This research presents a practical-descriptive approach for designing educational content on gas behavior. In the present study, an integrated approach based on modern educational methods that activate the students in the learning process was used. Drawing from real-life experiences, the method integrates inquiry-based learning with STEM principles. The primary audience includes high school students and chemistry teachers, who will benefit from the enhanced understanding fostered by this STEM-focused approach. To design the content, various resources such as articles, educational magazines, scientific books, and reputable websites related to gas laws were studied. After organizing the collected materials, common misconceptions and their underlying causes in existing educational resources were identified. Building on this foundation, interactive sections on four major gas laws—Boyle's, Charles', Amonton's, and Avogadro's— were designed using experiments rooted in everyday life. Experienced chemistry professors and teachers reviewed, evaluated, and revised the content, ultimately granting their approval. In light of the positive effects of inquiry-based and STEM-focused learning on science education, particularly in chemistry, we recommend applying this methodology to create content for other significant chemistry concepts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry Education, Content Design, STEM Approach, Inquiry, Behavior of Gases | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 203 |