
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
نیازسنجی آموزش درس هنر در مدارس ابتدایی ایران (تجربه زیسته معلمان، والدین و متخصصان تربیت) | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 9، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 7، اسفند 1403، صفحه 129-146 اصل مقاله (430.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.16867.1110 | ||
نویسندگان | ||
لیلا عباس زاده* 1؛ ندا عیسی پور کلخوران2؛ محمد عظیمی3؛ مرتضی گلشنی گهراز4 | ||
1دبیر آموزش و پرورش، رشته آموزش ابتدایی، اردبیل، ایران. | ||
2آموزگار، کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، تهران، ایران. | ||
3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی14665-889،تهران، ایران . | ||
4کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان علامه امینی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: اگرچه بسیاری از مردم خلاقیت را با هنر مرتبط میدانند، محصولات به هیچ وجه در انحصار آن نیست. در زمینههای مختلف زندگی اعم از علم تا حرفههای متعدد خلاقیت وجود دارد؛ اما میزان خلاقیّت در هر یک متفاوت است. روشها: این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. پدیدارشناسی به معنای مطالعة تجربة زیسته یا جهان زندگی است که توسط یک فرد زیسته و تجربه میشود و به معنای جهان یا واقعیت جدایی از انسان نیست. در رویکردهای پژوهشی پدیدارشناسی دو روش پدیدارشناسی توصیفی (هوسرل) و پدیدارشناسی تفسیری (هایدگر) مطرح است. پژوهش حاضر براساس روش پدیدارشناسی توصیفی هوسرل انجام شد. یافتهها: معلمان باید سواد علمی خود را بالا ببرند و فعالیتهای جدید هنری را بیاموزند و به دانشآموزان خود یاد بدهند. در زنگ هنر نیز دروس عقب مانده خود را تدریس نکنند؛ همچنین والدین نیز استعداد هنری کودکان خود را کشف کرده و با ثبت نام کردن در کلاس هنری مهارت هنری آنها را بالا ببرند تا در آینده به هنرمندان ماهر تبدیل شده و و دانش هنری خود را به آیندگان بیاموزند؛ معلمان نیز درصورت مشاهده استعداد هنری دانش آموزان خود، آنها را تشویق و حمایت کنند. نتیجهگیری: آموزش و پرورش با افزایش بودجه در مدارس برای لوازم هنری؛ فضایی مناسب برای این فعالیتهای هنری فراهم نمایند تا متناسب با روحیة دانشآموزان تنظیم شود و معلم متخصص هنر را در مدارس ابتدایی استخدام نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
درس هنر؛ مدارس ابتدایی؛ نیازسنجی؛ خلاقیت؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the needs of art education in elementary schools in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Abbaszadeh1؛ Neda Eisapor kalkhoran2؛ mohammad azimi3؛ Morteza Golshani Gehraz4 | ||
1Secretary of Education, Department of Elementary Education, Farhangian University, Ardabil, Iran. | ||
2Teacher, M.A. of Educational Management, Tehran, Iran.. | ||
3Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
4Master's Degree, Educational Psychology, Allameh Amini Farhangian University, Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Although many people associate creativity with art, products, it is by no means exclusive to artists or art. Creativity manifests itself in all areas of life, from science to gardening, and not all in all areas. They are quite creative. Methods: This research is part of qualitative and phenomenological research. Phenomenology means the study of lived experience or the world of life, which is lived and experienced by a person, and does not mean the world or reality separate from man. In the research approaches of phenomenology, there are two methods of descriptive phenomenology (Husserl) and interpretive phenomenology (Heidegger). Therefore, the current research was conducted based on Husserl's descriptive phenomenological method. Findings: Teachers should increase their scientific literacy and learn new art activities and teach them to their students, and not teach their backward courses in the bell of art. Also, parents can discover their children's artistic talent and improve their artistic skills by enrolling in an art class so that they can become skilled artists in the future and teach the future generations. Teachers should also encourage and support their students if they see their artistic talent. Conclusion: Education by increasing the budget in schools for art supplies, first of all, they should provide a suitable space for these art activities to be adjusted according to the mood of the students and hire an art specialist teacher in elementary school . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
art lessons, elementary schools, needs assessment, creativity, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |