
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
عوامل مؤثّر بر کارآمدی آموزشی و پژوهشی مبتنی بر فنّاوری معلّمان ابتدایی با تأکید بر توسعه مهارتهای حرفهای | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1404، صفحه 22-42 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.16543.1321 | ||
نویسندگان | ||
بهروز زینلی* 1؛ علیرضا دانشمند2 | ||
1سازمان مرکزی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
2آموزش و پرورش استان تهران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثّر بر کارآمدی آموزشی و پژوهشی مبتنی بر فنّاوری معلّمان ابتدایی، با تأکید بر توسعة مهارتهای حرفهای است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن آمیخته(کمّی و کیفی) است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی خبرگان، متخصّصان و استادان دانشگاه فرهنگیان است. نمونهگیری در بخش کیفی، از روش گلولة برفی با شناسایی خبرگان از 30 خبره و استاد مصاحبه به عمل آمد و در بخش کمّی، با استفاده از روش نمونهگیری سرشماری، تعداد 300 معلّم ابتدایی و 25 استاد بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، در بخش کیفی شامل مصاحبههای نیمهساختاریافته و پرسشنامة محقّقساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش، در بخش کیفی از تحلیل آمیخته و در بخش کمّی از تحلیل تأییدی، استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، در بخش کیفی 6 عامل عوامل فرهنگی_اجتماعی، مهارتهای مبتنی بر فنّاوری، رویکردها و راهبردهای آموزشی، دانش و آگاهی، ویژگیهای روانی_شخصیّتی و زیرساختها و برنامهریزی آموزشی بر کارآمدی آموزشی و پژوهشیِ مبتنی بر فنّاوری معلّمان ابتدایی با تأکید بر توسعة مهارتهای حرفهای، تأثیرگذار بودند و در بخش کمّی از دیدگاه خبرگان، متخصّصان و استادان دانشگاه فرهنگیان، وضعیّت مؤلفههای مؤثّر بر کارآمدی آموزشی و پژوهشیِ مبتنی بر فنّاوری معلّمان ابتدایی با تأکید بر توسعة مهارتهای حرفهای، در سطح مطلوبی قرار دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که از نظر خبرگان، متخصصان و اساتید دانشگاه فرهنگیان، مهارتهای مبتنی بر فناوری در وضعیت موجود از بالاترین کیفیت برخوردار است، در حالی که ویژگیهای روانی-شخصیتی کمترین رتبه را به خود اختصاص دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآمدی آموزشی و پژوهشی؛ فنّاوری؛ معلّمان ابتدایی؛ مهارتهای حرفهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors Affecting the Educational and Research Efficiency Based on Technology of Student Teachers with Emphasis on the Development of Professional Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
behrooz zeinali1؛ Alireza Danshmand2 | ||
1Central Organization, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Education departement of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
. Background and Objectives: This study aims to identify the key factors influencing the technology-based educational and research efficiency of elementary school teachers, with an emphasis on professional skill development. Methodology: This applied research employs a mixed-methods approach (qualitative and quantitative). The statistical population includes experts, specialists, and faculty members of Farhangian University. In the qualitative phase, 30 experts were selected through snowball sampling and interviewed. In the quantitative phase, 300 elementary school teachers and 25 faculty members were selected using the census sampling method. Data collection tools included semi-structured interviews and researcher-developed questionnaires. Qualitative data were analyzed using thematic analysis, while quantitative data were analyzed using confirmatory factor analysis (CFA). Findings: The qualitative analysis identified six key factors affecting the technology-based educational and research efficiency of elementary school teachers. Socio-cultural factors, including cultural diversity and communication skills, play an important role. Technology-based skills, such as content creation and proficiency in educational software, significantly impact teachers’ effectiveness. Educational approaches and strategies, including modern teaching methods and learning management, contribute to improved instruction. Knowledge and awareness, particularly pedagogical knowledge and familiarity with educational technologies, enhance teaching efficiency. Psychological and personality traits, such as motivation, creativity, and attitude toward technology, also influence performance. Additionally, infrastructure and educational planning, including digital resources and internet access, are essential for integrating technology into education. Conclusion: The findings indicate that technology-based skills have the highest impact on improving educational and research efficiency, while psychological and personality traits have the least influence. Strengthening professional skills through technology-focused training is essential for enhancing the effectiveness of elementary school teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational and research Efficiency, Technology, Student teachers, Professional skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |