
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,234 |
طراحی و ارزیابی مدلهای راهبردی برای موفقیت انتقال دانشآموزان ابتدایی به مقطع متوسطه | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1404، صفحه 1-21 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.16791.1346 | ||
نویسندگان | ||
کبری غلامعلیتبار فیروزجایی* 1؛ رضا میرعرب رضی2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، گروه علوم تربیتی، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف:پژوهش حاضر، با هدف طراحی و ارزیابی مدل راهبردی جهت انتقال دانش آموزان به دوره متوسطه انجام گرفته است روش: روش پژوهش، کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد و جامعة آماری شامل متخصصان تعلیم و تربیت، روانشناسان و مشاوران مدارس بودند که از میان آنها 16 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد، عواملی مانند: تغییر در روابط دوستی، تغییرات جسمانی بلوغ و تغییرات محیط آموزشی، به عنوان عوامل اصلی در ایجاد چالشهای انتقال به دوره متوسطه نقش دارند. بهعلاوه، عواملی مانند: ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان و مسائل درون خانواده، به عنوان عوامل مداخلهای و ویژگیهای مدرسه و موقعیت اجتماعی_اقتصادی خانواده، به عنوان بستر این تغییر، شناسایی شدند. متخصصان بر پشتیبانی خانواده، حمایت عاطفی مدرسه، حمایت آموزشی معلمان و حمایت سازمانی مدرسه، به عنوان راهبردهای حل مسائل این دوره، تأکید داشتند. آنها معتقد بودند که اجرای این راهبردها پیامد اجتماعی، آموزشی و عاطفی را به دنبال دارد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش، به خانوادهها، مدیران مدارس، معلمان و مشاوران مدارس توصیه میکند که با شناخت کامل از عوامل ایجاد چالش در این دوره، حمایتهای عاطفی، آموزشی و سازمانی را در جهت آمادگی و سازگاری دانشآموزان برای انتقال به دوره متوسطه ارائه دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
انتقال؛ حمایت؛ سازگاری؛ دادهبنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and Evaluating Strategic Models for the Successful Transition of Students to Secondary School | ||
نویسندگان [English] | ||
Kobra Gholamalitabar Firouzjaee1؛ Reza Mirarab Razi2 | ||
1p.h.d.student, university of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
2Associate professor of university of Mazandaran. Babolsar.Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: The aim of this study was to design a model for the successful transition of students to secondary school. Methodology: This study employed a qualitative approach, specifically Grounded Theory. The participant group included education professionals, psychologists, and school counselors. Sixteen participants were selected using purposive and theoretical sampling. Results: The results indicate that social challenges, such as difficulties in forming new friendships and concerns about peer acceptance, along with educational challenges, including increased textbook volume, changes in assessment systems, longer school hours, and exposure to diverse teaching methods, contribute to high school transition difficulties. Moderating factors include students’ personality traits and family dynamics, while contextual factors encompass school characteristics and family socioeconomic status. Specialists emphasized family support, emotional support from schools, educational support from teachers, and organizational support from schools as key strategies for overcoming transition challenges. Implementing these strategies can lead to social, educational, and emotional improvements for students. Conclusion: The findings of this study provide guidance for families, school administrators, teachers, and counselors to better support students in preparing for and adapting to the transition to high school.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transition, Support, Compatibility, Grounded Theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |