
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
بررسی پیشایندها و پیامدهای دورههای برخط آزاد انبوه(موک) بر توسعة حرفهای دانشجومعلّمان آموزش ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1404، صفحه 180-201 اصل مقاله (5.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.17579.1389 | ||
نویسندگان | ||
محمد جعفریان جزی1؛ زهرا صباغیان* 2؛ مجتبی معظمی3 | ||
1دانشجوی دکترا رشته مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ،تهران،ایران | ||
2گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران. ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران. ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: این پژوهش، به بررسی تأثیر دورههای برخط آزاد انبوه(موکها) بر توسعة حرفهای دانشجومعلّمان در برنامة آموزش ابتداییِ دانشگاه ِفرهنگیان میپردازد. موکها بهعنوان ابزاری نوین در یادگیری، ظرفیّت قابلتوجّهی برای ارتقای مهارتها و دانش معلّمان آینده دارند. روشها: این پژوهش، از نوع کاربردی و با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریة دادهبنیاد انجام شده است. دادهها، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 16 نفر از متخصّصان و استادان آموزش عالی جمعآوری و نمونهگیری بهصورت هدفمند و با کمک تکنیک گلولة برفی انجام گرفت و فرایند جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. یافتهها: یافتهها نشان داد، پیشایندهای مؤثّر بر موفقیّت دورههای موک شامل عوامل محیطی، سیستمهای یادگیری، مدیریّت محتوا، استانداردسازی و تعامل هستند. همچنین، چهار پیامد اصلی برای بهبود آموزش شناسایی شد: افزایش ارتباطات بینالمللی، برنامهریزی مؤثّر درسی، تقویّت زیرساختهای اجتماعی_فرهنگی و توسعة برنامهریزی استراتژیک. نتیجهگیری: دورههای موک، نقش حیاتی در توسعة حرفهای دانشجومعلّمان دارند و میتوانند، فرصتی برای بهبود روشهای تدریس، تبادل دانش و آگاهی فرهنگی فراهم آورند. با رعایت استانداردهای مناسب در محتوا، تعامل و پشتیبانی، این دورهها میتوانند، بهطور مؤثّر کیفیّت آموزش دانشجومعلّمان را ارتقا دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ابتدایی؛ آموزش مجازی؛ بهبود آموزش؛ دانشجومعلّمان؛ دورههای برخط آزاد انبوه. (موک)؛ یادگیری مؤثّر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of the Antecedents and Consequences of Massive Open Online Courses (MOOCs) in the Professional Development of Pre-service Teachers in Primary Education | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad jafarian jazi1؛ Zahra Sabaghian2؛ Mojtaba Moazami3 | ||
1PhD student in Higher Education Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran. Iran | ||
3Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This study explores the impact of Massive Open Online Courses (MOOCs) on the professional development of pre-service teachers in the primary education program at the University of Teacher Education. MOOCs, as a modern learning tool, hold significant potential for enhancing the skills and knowledge of future educators. Methodology: An applied qualitative research approach based on Grounded Theory was employed. Data were collected through semi-structured interviews with 16 specialists and professors in higher education. Participants were selected purposefully using a snowball sampling technique. The data collection continued until theoretical saturation was reached. Findings: The findings identified key antecedents of MOOCs that influence their effectiveness, including environmental factors, learning systems, content management, standardization, and interaction. The study also identified four main outcomes: enhanced international communication, improved curriculum planning, stronger social and cultural foundations, and development of strategic planning. Conclusion: MOOCs play a vital role in the professional development of pre-service teachers, providing opportunities to improve teaching practices, knowledge exchange, and cultural awareness. By ensuring appropriate standards in content, interaction, and support, MOOCs can significantly contribute to improving the quality of education for future educators.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education improvement, Effective learning, Primary education, Massive Open Online Courses (MOOCs), Student-teachers, Virtual education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |