
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
واکاوی چالشهای نو معلمان آموزش ابتدایی در انطباق برنامههای درسی با شرایط واقعی کلاس درس: بر اساس تجارب فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1404، صفحه 62-84 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.17748.1405 | ||
نویسندگان | ||
مهسا مولازینالی* 1؛ نعمت اله موسی پور2 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک . | ||
2استاد تمام برنامه ریزی درسی ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه هرمزگان | ||
چکیده | ||
هدف و زمینه:این پژوهش، شناسایی چالشهای نومعلمان آموزش ابتدایی، در تطبیق برنامههای درسی با شرایط واقعی کلاس درس است. روش: این مطالعه، با رویکرد کیفی انجام شده و از مصاحبه نیمهساختاریافته برای گردآوری دادهها استفاده شده است. شرکتکنندگان شامل بیست نومعلمِ دانشآموختة دانشگاهِ فرهنگیان با یک تا سه سال سابقه تدریس در سال تحصیلی ۱۴۰۳ بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. دادهها از طریق کدگذاری تحلیل شدند. برای اطمینان از اعتبار محتوا، سؤالات مصاحبه توسط چندین کارشناس آموزشی و استادان دانشگاهی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، جهت افزایش اعتبار یافتهها، نتایج اولیه کدگذاری با برخی از نومعلمان و متخصصان تعلیم و تربیت به اشتراک گذاشته شد. بهمنظور تضمین پایایی، دادههای کدگذاریشده، چندین بار توسط پژوهشگر و یک کدگذار مستقل، بررسی و مقایسه شدند و تحلیلها توسط پژوهشگران دیگر نیز مورد بازبینی قرار گرفتند. یافتهها: یافته های پژوهش نشان میدهد، نومعلمان در مدیریت فضای یادگیری، پاسخگویی به نیازهای متنوع دانشآموزان، طراحی و مدیریت برنامه درسی، تعامل با همکاران، مدیران و والدین، دریافت حمایتهای حرفهای و مسائل شغلی و روانی با چالشهای متعددی مواجه هستند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است، نومعلمان در سالهای نخست تدریس با مشکلات قابلتوجهی روبهرو میشوند. درک این چالشها و ارائه حمایتهای لازم، میتواند به بهبود عملکرد حرفهای نومعلمان کمک کرده و آنان را در سازگاری بهتر با محیط آموزشی یاری کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ابتدایی؛ برنامه درسی؛ پدیدارشناسی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ کلاس درس؛ نومعلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Challenges of Novice Elementary Teachers in Aligning Curriculum with Real Classroom Conditions: Based on the experiences of Farhangian University Graduates’ Experiences | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahsa Molazeinali1؛ Nematollah Mousapour2 | ||
1Department of Education.University of Arak. | ||
2Full Professor in Curriculum Planning.Department of Education.University of Hormozgan. | ||
چکیده [English] | ||
. Background and Purpose: This study aims to identify the challenges faced by novice elementary school teachers in adapting curricula to real classroom conditions. Methodology: A qualitative research approach was adopted, utilizing semi-structured interviews for data collection. The participants consisted of 20 novice teachers, all graduates of Farhangian University, with one to three years of teaching experience. The data were collected during the 2023-2024 academic year. They were selected using purposive sampling. The collected data were analyzed through systematic qualitative coding. To ensure content validity, the interview questions were reviewed and approved by educational experts and university professors. Additionally, to enhance the credibility of the findings, the initial coding results were shared with a group of novice teachers and education specialists for feedback. To ensure reliability, the coded data were reviewed multiple times and cross-checked by both the researcher and an independent coder. Further validation was conducted by other researchers to confirm consistency. Results: The results indicated that novice teachers face multiple challenges in their early years of teaching. One major challenge was managing the learning environment, including maintaining discipline, handling student behavior, and creating an engaging and structured classroom atmosphere. Additionally, they struggled to address the diverse needs of students, especially in classrooms with varying cultural backgrounds and special educational needs. Another significant challenge was curriculum adaptation, as pre-designed lesson plans often did not align with real classroom conditions, requiring teachers to modify and personalize their teaching methods. Furthermore, novice teachers faced difficulties in interacting with colleagues, administrators, and parents, with many reporting a lack of professional support and mentorship, leading to feelings of isolation and inefficacy. Lastly, work-related stress and psychological well-being were critical concerns, as balancing professional responsibilities with personal life resulted in high levels of stress, workload pressure, and burnout. Conclusion: The findings highlight that novice teachers encounter significant challenges during their early years of teaching. Understanding these challenges and implementing appropriate support mechanisms can enhance their professional performance and facilitate a smoother transition into the educational environment. Providing structured mentorship, ongoing professional development, and practical classroom management training can help novice teachers adapt more effectively and improve the overall quality of education | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, Elementary Schools, Teacher Education, Phenomenology, New Teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |