
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,130 |
نقش هیجان های تحصیلی مثبت و منفی و کیفیت زندگی در مدرسه در پیش بینی شایستگی تحصیلی دانشآموزان | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1404، صفحه 85-100 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.17780.1411 | ||
نویسندگان | ||
جعفر بهادری خسروشاهی* 1؛ فروغ فرزان مهر2 | ||
1استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی و کیفیت زندگی در مدرسه در پیشبینی شایستگی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تبریز انجام شده است. روشها: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تبریز تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1404-1403 مشغول به تحصیل بودند که از این جامعه، بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 324 نفر انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش مقیاس هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2002)، پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اینلی و بورک (1999) و شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999) بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل رگرسیون انجام گرفت. یافتهها: هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی و مؤلفههای رضایت عمومی، فرصت، پیشرفت و ماجراجویی کیفیت زندگی قادرند تغییرات شایستگی تحصیلی را به طور معناداری در دانشآموزان تبیین کنند. نتیجهگیری: بدین ترتیب میتوان نتیجه گرفت که توجه به هیجانهای تحصیلی و بالا بودن کیفیت زندگی مدرسهای و افزایش شایستگی تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان؛ شایستگی تحصیلی؛ کیفیت زندگی در مدرسه؛ هیجان تحصیلی مثبت؛ هیجان تحصیلی منفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of positive and Negative Academic Emotions and Quality of Life in School on Predicting Academic Competence Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Bahadorikhosroshahi1؛ Forough Farzanmehr2 | ||
1Assistant Professor of Educational Psychology, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
2MA in educational psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: This study aimed to examine the role of positive and negative academic emotions and quality of school life (QoSL) in predicting the academic competence of sixth-grade elementary school students in Tabriz. Methodology: This research was applied in purpose and descriptive-correlational in methodology. The population included all sixth-grade elementary school students in Tabriz during the 2024-2025 academic year. A sample of 324 students was selected using Cochran's formula and a cluster sampling method. Data were collected using the Academic Emotions Scale (Pekrun et al., 2002), the Quality of School Life Questionnaire (Ainley & Bourke, 1992), and the Academic Competence Evaluation Scales (DiPerna & Elliott, 1999). Regression analysis was employed to analyze the data. Findings: The results indicated that positive and negative academic emotions, along with key QoSL components—general satisfaction, opportunities for future growth, status achievement, and sense of adventure—significantly predicted variations in academic competence among students. Conclusion: These findings highlight the importance of fostering positive academic emotions and improving school life quality to enhance students' academic competence. Schools should prioritize strategies that promote emotional well-being and engagement to optimize educational outcomes.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic competence, positive academic emotion, quality of life in school, Students, negative academic emotion | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |