
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,152 |
ارزشیابی اجرای آزمایشی بسته تربیت و یادگیری کتاب درسی کار و فناوری پایه ششم ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1404، صفحه 101-122 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.18163.1438 | ||
نویسنده | ||
مهدی نامداری پژمان* | ||
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف و زمینه:یکی از مسئولیتهای سیاستگذاران، ارزشیابی برنامة درسی است. این پژوهش، بهمنظور ارزشیابی اجرای آزمایشی بسته تربیّت و یادگیری کتاب کار و فنّاوری پایه ششم، انجام شد. روشها: روش انجام پژوهش، آمیخته(کمّی و کیفی) بود. برای این منظور، اطّلاعات و دادهها با ابزارهای مشاهدة کلاس واقعی، مصاحبه، پرسشنامه و گروه کانونی از 46 معلّم، 92 دانشآموز، 46 مدیر، 94 نفر از اولیا و 44 موقعیت کلاس درس از هفت استان به دست آمد. ابزارهای پژوهش مشتمل بر اهداف، انطباق با تواناییهای جسمی و شناختی دانشآموزان، قابلیّت اجرای روشهای یاددهی_یادگیری پیشبینیشده، قابلیت اجرای روشهای ارزشیابی پیشبینیشده، کیفیّت اجزای بسته تربیّت و یادگیری، توانمندیها و نیازهای آموزشی معلّمان و میزان اثرگذاری بستة آموزش معلّم از طریق گروه کانونی نهایی شد. یافته ها:نتایج پژوهش نشان داد که در بخش اهداف، دانشآموزان به 9 هدف(ابراز دریافت حسی، افزایش قدرت ایدهپردازی و تخیّل، ساخت پروژه متناسب با توانمندی دانشآموز، رعایت الزامات انجام پروژهها، رفتار همدلانه و مشارکتی، رفتار مسئولانه در فعّالیتهای یادگیری، کسب مهارتهای پایه یادگیری رشتههای موضوعی، شناخت مفاهیم مقدماتی فناوری و سواد دیجیتال و بهرهگیری درست از فناوریها، ارائه محصول اجرای مهارت) به نقطة معیار 70 درصدی دست یافته و در 3 هدف دیگر به این نقطه دست نیافتهاند. از منظر انطباق با تواناییهای جسمی و شناختی، نتایج نشان داد که بستة یادگیری در موارد واژگان تخصصی و فنی، پیچیدگی فعّالیت و سطح مفاهیم و وابستگی به جنسیّت دارای اشکال است. ازنظر قابلیّت اجرای روشهای یاددهی_یادگیری، موارد فقدان یا نقص در طراحی آموزشی از سوی معلّمان مشاهده شد. ازنظر قابلیت اجرای روشهای ارزشیابی، ابزارهایی مانند سیاهه مشاهده رفتار، خودسنجی، همسالسنجی و گزارش کار، کمترین استفاده را در بین معلّمان داشت. ازنظر کیفیّت اجزای بسته، وضعیت تصاویر کتاب از منظر معلّمان و دانشآموزان، خوب ارزیابی شد. ازنظر شکل ظاهری کتاب، مشکلاتی در زمینه اندازه قلم، جلد کتاب، حجم کتاب، طراحی درونمتن و نوشتار درونمتنی وجود داشت. ازنظر توانمندیها و نیازهای آموزشی معلّمان، پیشنهادهایی مانند فراهمسازی ابزار و وسایل و تجهیزات، زمانبندی و مدیریت زمان اجرا و بازنگری محتوایی ارائه شد. نتیجهگیری: ارزشیابی این برنامه، بیانگر وجود اشکالاتی در طراحی بود. نتایج این پژوهش میتواند، در بهبود کیفیّت برنامه درسی کار و فنّاوری و نیز طراحی دورههای آموزشی برای معلّمان ابتدایی مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ابتدایی؛ ارزشیابی برنامه درسی؛ بستة تربیّت و یادگیری؛ کار و فنّاوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Pilot Implementation of the Work and Technology Education and Learning Package for the Sixth Grade of Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Namdari Pejman | ||
Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: One of the key responsibilities of policymakers is the evaluation of curricula. This study evaluated the pilot implementation of the sixth-grade Work and Technology learning package. Methodology: This research employed a mixed-methods approach (quantitative and qualitative). Data were collected using classroom observation, interviews, questionnaires, and focus groups involving 46 teachers, 92 students, 46 administrators, 94 parents, and 44 classrooms from settings across seven provinces. The research tools focused on assessing the curriculum's objectives, alignment with students' physical and cognitive abilities, feasibility of the proposed teaching-learning methods, applicability of the planned evaluation methods, quality of the learning package components, teachers' competencies and training needs, and the effectiveness of the teacher training package. Findings: The results revealed that students achieved the 70% benchmark in 9 objectives (sensory reception, generating ideas skills, completing projects tailored to students' abilities, adhering to project requirements, empathetic and responsible behavior, acquiring basic learning skills, proper utilization of technologies, and product presentation), while they didn’t reach in three other objectives. The learning curriculum materials has shortcomings in terms of specialized and technical vocabulary, activity complexity, conceptual level, and gender dependency. Regarding the feasibility of teaching-learning methods, deficiencies or flaws in instructional design by teachers were observed. In terms of the feasibility of assessment methods, tools such as behavior observation checklists, self-assessment, peer assessment, and work reports were the least utilized among teachers. Concerning the book's appearance, there were issues related to font size, book cover, book volume, and textual design and writing. Regarding teachers' competencies and training needs, suggestions such as providing tools, equipment, and resources, time scheduling and time management for implementation, and content revision were proposed. Regarding Conclusion: The evaluation of the pilot program revealed design flaws that need addressing. The findings of this study can contribute to improving the quality of the Work and Technology curriculum and designing effective training programs for elementary school teachers.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education and Training, Package, Evaluation of Curriculum, Elementary Education, Textbook, Work and Technology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |