
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,149 |
شناسایی الگوهای آموزشی معلّمان در تدریس درس تربیّتبدنی در مدارس چندپایه کشور | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1404، صفحه 140-159 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.18201.1448 | ||
نویسنده | ||
شهرام نظری* | ||
گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناساییِ الگوهایِ آموزشیِ معلّمان در تدریس درس تربیّتبدنی در مدارس چندپایه کشور، انجام گرفت. روش: روش تحقیق آمیخته(کیفی و کمّی) بود. فاز اوّل روشِ کیفی، با استفاده از تحلیل موضوعی و فاز دوّم روشِ کمّی، با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری و روابط متقابل(میک مک) انجام گرفت. جامعة آماری، شامل 19 نفر از استادان دانشگاه فرهنگیان، معلّمان با تجربه و کارشناسان حوزة اجرایی وزارت آموزش و پرورش بودند. الگوهای مطلوب مؤثّر، با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و بهرهمندی از نظرات کارشناسان شناسایی گردید. یافتهها: بر اساس مصاحبههای نیمه ساختاریافته 5 الگوی مؤثّر یا مطلوب، بهعنوان الگوهای مورد استفاده معلّمان برای آموزش درس تربیّتبدنی در مدارس چندپایه کشور مشخص شدند، در فاز دوّم، با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری به طرّاحی مدل ساختاری تفسیری و بر اساس تحلیل میکمک، میزان اثرپذیری و اثرگذاری این الگوها تعیین شد، در نهایت استفاده از 1) الگوهای فراگیر و همراستا با اهداف بالادستی 2) الگوبرداری بر اساس تجارب شخصی 3) الگوبرداری بر مبنای منابع موجود بهعنوان الگوها یا مؤلّفههای تاثیرگذار و الگوها یا مؤلّفههای 1) استفاده از روش تلفیقی 2) الگوبرداری بر اساس رشته های ورزشی انفرادی و جذّاب، شناسایی شدند. نتیجهگیری: بنابر این آنچه مشخص است، تلاش فعلی آموزش و پرورش باید روی الگوهای فراگیر و همراستا با اهداف بالادستی، الگوبرداری بر اساس تجارب شخصی و الگوبرداری بر مبنای منابع موجود باشد تا بتواند، حدّاکثر بهره وری را در مدارس چندپایه معلّمان داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی برنامه درسی؛ الگوهای آموزش تربیّتبدنی؛ درس تربیّتبدنی؛ مدلسازی ساختاری تفسیری؛ مدارس چندپایه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Patterns Used by Teachers to Teach Physical Education Lessons in Multi-Grade Schools of the Country | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahram Nazari | ||
Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Physical education in multi-grade schools presents unique challenges due to the diversity of student age groups. These schools often struggle to deliver high-quality physical education lessons because of limited resources, time constraints, and the challenge of addressing the varying developmental needs of students. This study examines the impact of these challenges on physical education and aims to identify effective teaching methods suited to multi-grade school settings. Methodology: A mixed-methods approach was used, integrating both qualitative and quantitative data collection. In the qualitative phase, interviews were conducted with physical education teachers in multi-grade schools to explore the challenges they encounter and the strategies they employ. The quantitative phase involved a structured survey administered to both teachers and students to assess their attitudes toward physical education and identify common obstacles. Data were analyzed using statistical methods and thematic analysis. Findings: The study revealed that physical education teachers in multi-grade schools face several challenges, including limited instructional time, inadequate facilities, and the challenge of addressing students’ diverse developmental stages. Despite these difficulties, teachers employed creative strategies, such as cooperative games and flexible lesson plans, to adapt their teaching methods for the multi-age classroom. However, the lack of specific training for teaching in multi-grade settings was identified as a significant barrier. Conclusion: This study concludes that while physical education in multi-grade schools presents multiple challenges, effective teaching strategies can mitigate these difficulties. Key recommendations include offering professional development programs focused on multi-grade teaching, enhancing resource allocation, and modifying curricula to better accommodate the needs of a diverse student population | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ideal Curriculum Model, Physical Education, Teaching Model, Interpretive Structural Modelling, Multi-Grade Schools, Physical Education Lessons | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |