
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,149 |
تجارب زیستۀ معلّمان از طرّاحی و ارزیابی تکالیف دانشآموزان ابتدایی: یک مطالعۀ پدیدارشناختی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1404، صفحه 202-226 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2025.18210.1450 | ||
نویسندگان | ||
محمد صادقی؛ محسن فرمهینی فراهانی* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف:تحقیق حاضر، با هدف بررسی تجربۀ زیستۀ معلّمان از طرّاحی و ارزیابی تکالیف دانشآموزان ابتدایی، به تحلیل پدیدارشناختیِ انگارۀ آنان پرداخته است. روش:در این پژوهش برای رسیدن به اهداف، با استفاده از رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی، به تحلیل عمیق تجربۀ زیستۀ معلّمان ابتدایی در سال تحصیلی1404_1403پرداخته است. جامعۀ آماری این پژوهش،معلّمان مقطع ابتدایی بودهاند. مصاحبهشوندگان این پژوهش، از طریق روش نمونهگیری گلولة برفی از میان معلّمان مقطعِ ابتداییِ شهرِ تهران، انتخاب شدهاند. در جمعآوری دادهها، از روش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته، استفاده شدهاست. اخذ مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشته است. تحلیل دادهها با روش پنج مرحلهای جیورجی، انجام شدهاست. یافتهها:با تحلیل تجارب زیستۀ معلّمان و دستهبندی و کدگذاری دادهها، پنج مضمون اصلی، ویژگیهای تکلیف، چگونگی ارتباط والدین با دانشآموزان، تفاوت دانشآموزان و ادراک آنان پیرامون تکالیف و چالشهای معلّمان در طرّاحی تکالیف شناسایی شده و همچنین برای هر یک از این پنج مضمون اصلی، مضامین فرعی نیز احصاء شده است. معلّمان، ویژگیهای تکلیف مفید را حجم مناسب تکلیف و متنوّع بودن آن و چالشهای مربوط پیرامون تکالیف، تعداد زیاد دانشآموزان و زمان کوتاه معرّفی کردهاند.معلّمان بیان داشتند که نوع برخورد دانشآموزان، بسته به محیط خانوادگی و تجارب یادگیری گذشتۀ آنان متفاوت است. از دیدگاه معلّمان، دانشآموزان در فرآیند انجام تکالیف، مسئولیّتپذیر شده، مستقل بار آمده و عادت مطالعه در آنان نهادینه میشود. نتیجهگیری:یافتههای این تحقیق بیانگر این است که تکالیف، زمانی که بهدرستی طرّاحی و مدیریّت شوند، میتوانند ابزار مفیدی برای یادگیری باشند؛ با این حال، نگرانیهای واقعبینانهای در مورد حجم و کیفیّت تکالیف وجود دارد. پیشنهاد میشود تا در جهت کیفیّتبخشی به تکالیف دانشآموزان، سیاستهای جدیدی اخذ نموده و در بحث آموزش معلّمان در امر طرّاحی تکالیف تصمیمات جدیدی گرفته شود.. | ||
کلیدواژهها | ||
تکلیف شب؛ تجربۀ زیسته؛ پدیدارشناسی؛ جیورجی؛ مشق شب؛ معلّمان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teachers' Lived Experience of Designing and Assessing Elementary Students' Homework: A Phenomenological Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Sadeghi؛ Mohsen Farmahini Farahani | ||
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This study aims to investigate the lived experiences of teachers in designing and evaluating elementary students’ homework and analyze the phenomenology of their perspectives. Methodology: To achieve the research objectives, a qualitative approach using a descriptive phenomenological method was employed. An in-depth analysis of the lived experiences of elementary school teachers during the 2024-2025 academic year was conducted. The statistical population of this study consisted of primary school teachers. Participants were selected through a snowball sampling method from elementary school teachers in Tehran. Data were collected using semi-structured interviews, which continued until theoretical saturation was reached. The data analysis was performed using Giorgi’s five-step method. Findings: By analyzing teachers’ lived experiences and coding the data, five main themes were identified: the characteristics of homework, parental involvement, differences among students and their perceptions of homework, challenges faced by teachers in designing homework, and the impact of homework on students. Sub-themes were also extracted for each main theme. Teachers described effective homework as having an appropriate volume, diversity, and relevance while also highlighting challenges such as large class sizes and limited time. They observed that students' behavior varied based on family environments and previous learning experiences. According to teachers, homework fosters students' responsibility, independence, and the habit of studying. Conclusion: The findings of this study indicate that well-designed and well-managed homework can be a valuable learning tool. However, concerns regarding the volume and quality of homework persist. It is recommended that new policies be adopted to enhance the quality of students' assignments and that new decisions be made regarding homework design by teachers. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Elementary teachers, Giorgi, Homework, Lived experience, Night Exercise, Phenomenology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |