| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,879 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,877,572 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,795,808 |
آموزههای تربیتی و نخبهپروری از دیدگاه شمس تبریزی | ||
| پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
| دوره 5، شماره 4، دی 1403، صفحه 103-119 اصل مقاله (331.43 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.17957.1178 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین آریان1؛ علی اکبر افراسیاب پور* 2 | ||
| 1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
| 2دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| الگوی تربیتی مستبدانه و سخت گیری در آموزش، اگر چه افراد مقاوم را به مقامات برتر میسازند ضعیفها را دچار شکست یا عواقب زیانبار مینماید. شمس تبریزی به عنوان آموزگاری معنوی عقیده دارد که بهترین روش تربیتی برای افرادی خاص که استعداد لازم را دارند الگوی سختگیرانه است چون تولد دوباره نیاز به گذر از درد زایمان دارد و پلیدیهای درون با آسانگیری ریشه کن نخواهد شد. در این مقاله با بررسی روشهای تعلیم و تربیت متناسب با روان شناسی جدید، به بررسی روش شمس تبریزی پرداخته و دیدگاه او نقد و ارزیابی میشود. با بهرهگیری از روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل منطقی، با استناد به منابع دست اول نتیجه گیری میشود که در الگوی تربیتی این عارف برای افراد خاصی که استعداد مربوطه را داشتهاند در مواردی کارآمد بوده است و اگر چه در آموزش عمومی جدید مورد قبول نیست در تربیت اختصاصی توصیه شده است. او سه نوع مدرسه و سه مقطع تحصیلی را طراحی میکند که از ابتدایی تا نهایی که معرفت میداند تدوین میسازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الگوی مستبدانه؛ تعلیم و تربیت؛ ریاضت؛ شمس تبریزی؛ مقاطع تحصیلی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Educational and elite education teachings from the perspective of Shams Tabrizi | ||
| نویسندگان [English] | ||
| hosein Arian1؛ aliakbar afrasiabpour2 | ||
| 1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
| 2دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
| چکیده [English] | ||
| The autocratic educational model and strictness in education, although they make resistant people into superior positions, make the weak suffer failure or harmful consequences. As a spiritual educator, Shams Tabrizi believes that the best method of education for special people who have the necessary talent is a strict model, because rebirth requires going through the pain of childbirth and internal filth will not be eradicated by taking it easy. In this article, Shams Tabrizi's method is examined and his point of view is criticized and evaluated by examining the methods of education and training according to the new psychology. By using the library method and logical analysis, citing the first-hand sources, it is concluded that the educational model of this mystic has been effective in some cases for special people who had the relevant talent, and although it is not accepted in the new public education, Special training is recommended. She designs three types of schools and three levels of education, which she compiles from the beginning to the final that she knows. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Authoritarian model, education, austerity, Shams Tabrizi, educational levels | ||
| مراجع | ||
منابعافلاکی؛ شمسالدین احمد، (1362). مناقب العارفین، تهران: دنیای کتاب.افلاطون (1355). جمهوری، ترجمه: فواد روحانی؛ تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.اوحدالدین کرمانی1347). مناقب، تصحیح: بدین الزمان فروزانفر، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.زرینکوب؛ عبدالحسین (1372). پله پله تا ملاقات خدا، تهران: انتشارات امیر کبیر.زرکوب شیرازی، معینالدین (1350). شیراز نامه، تهران: چاپ اسماعیل واعظ جوادی.
دانشفروز، غلامرضا (1378). تذکره شبگرد؛ ارومیه:ادیبان.سپهسالار، فریدون بن احمد (1385). رساله سپهسالار، تصحیح: افشین وفایی، تهران: سخن.
سلطان ولد (1315). ولد نامه، تصحیح: جلال الدین همایی، تهران: کتابفروشی اقبال.
شمس تبریزی؛ محمد بن علی (1385). مقالات شمس تبریزی، تصحیح: علی موحد،؛ تهران: خوارزمی.
صفا، (1372). تاریخ ادبیات در ایران؛ تهران: انتشارات فردوس.
فرانکلین، لوئیس (1383). مولوی، دیروز و امروز، شرق و غرب، ترجمه: فرهاد فرهمند، تهران: نشر ثالث.
گولپینارلی، عبدالباقی (1363). مولانا جلالالدین؛ زندگانی و فلسفه، ترجمه: توفیق سبحانی؛ تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی.
محقق ترمذی، برهانالدین (1369). معارف، تصحیح: فروزانفر، تهران: وزارت فرهنگ.
مولوی، جلالالدین محمد (1355). کلیات شمس یا دیوان کبیر، تصحیح: بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیر کبیر.
وفائی محمد، (1375). احوال و آثار اوحد الدین کرمانی، تهران: انتشارات ما.
ناصرالدین صاحبالزمانی؛ محمدحسین (1387). خط سوم، تهران: عطایی.
Baumrind, Diana (2013). Authoritative Parenting revisited: History and Carrent Status: Autjoritative Parvisting: Washcing, DC: American Psychological Associatoin.
Feist, Jess and G.J.Feist (2006) Theories of personality Boston: MCGraw – Hill
Wilmshurst, L (2005) Essentisls of Child Psychopahology New Jersey: Johk Wiely esonsInc | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 109 |
||