| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,879 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,877,568 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,795,807 |
تأثیر قصهگویی با فناوری استوری لاین بر تقویت تسلط کلامی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر پایه چهارم در درس فارسی(موردمطالعه شهر کرج) | ||
| پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
| دوره 5، شماره 4، دی 1403، صفحه 119-147 اصل مقاله (648.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.18435.1197 | ||
| نویسنده | ||
| نیره شاه محمدی* | ||
| دانشیار و عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تلفیق روش قصهگویی با فناوری استوریلاین بر تسلط کلامی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر پایه چهارم در درس فارسی پرداخته است. این مطالعه به دنبال شناسایی اثرات مثبت این روش آموزشی بر یادگیری دانشآموزان دختر پایه چهارم ناحیه 3 شهر کرج است. روش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح دوگروهی (پیشآزمون و پسآزمون) انجام شد. جامعه آماری شامل 250 دانشآموز دختر پایه چهارم ابتدایی ناحیه 3 کرج بود که از میان آنها 30 نفر بهصورت هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پیشآزمون مهارتهای ارتباطی و تسلط کلامی از هر دو گروه گرفته شد. گروه آزمایش به مدت 8 هفته با روش تلفیق قصهگویی و فناوری استوریلاین آموزش دید، درحالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی (1990) و آزمون تسلط کلامی محقق ساخته بود که پایایی آنها به ترتیب 82/0 و 91/0 به دست آمد. یافتهها: نتایج نشان داد که روش تلفیق قصهگویی با فناوری استوریلاین بهطور معناداری مهارتهای ارتباطی و تسلط کلامی دانشآموزان را افزایش داده، مهارتهای شنیداری و بازخورد را در آنها تقویت کرده و روابط بین فردی و شناخت خود را بهبود بخشیده است. نتیجهگیری: معلمان لازم است برنامههای آموزشی را با فناوریهای جدید تلفیق کنند و این برنامهها را متناسب با سطح پیشرفت زبان کودک تنظیم کنند تا ضمن جذابیت، به تقویت مهارتهای ارتباطی و کلامی کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تسلط کلامی؛ مهارت های ارتباطی؛ قصه گویی؛ مهارت شنیداری؛ درس فارسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Impact of Storytelling with Storyline Technology on Enhancing Verbal Fluency and Communication Skills in 4th-Grade Female Students' Persian Language Classes (A study in Karaj city) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| nayereh shahmohammadi | ||
| Associate Professor and Academic Staff of Organization for Educational Research and Planning | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study examines the impact of integrating storytelling with Storyline technology on verbal fluency and communication skills of 4th-grade female students in Persian language classes. This research aims to identify the positive effects of this educational method on the learning outcomes of 4th-grade female students in District 3 of Karaj city.This semi-experimental study was conducted using a two-group design (pre-test and post-test). The statistical population included 250 4th-grade female students in District 3 of Karaj, from which 30 students were purposefully selected and randomly assigned to experimental and control groups. A pre-test measuring communication skills and verbal fluency was administered to both groups. The experimental group received instruction through the integration of storytelling and Storyline technology for 8 weeks, while the control group did not receive any such training. Research tools included Barton J.'s (1990) Communication Skills Questionnaire and a researcher-developed verbal fluency test, with reliability coefficients of 0.82 and 0.91, respectively.The results indicated that integrating storytelling with Storyline technology significantly enhanced the communication skills and verbal fluency of students, strengthened their listening skills and feedback abilities, and improved their interpersonal relationships.Teachers should incorporate new technologies into educational programs and tailor to the developmental level of children’s language skills. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Verbal fluency, Communication skills, Storytelling, listening skills, Persian language lesson | ||
| مراجع | ||
|
منابع
احمدی، علی. (1399). بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری درس فارسی در دانشآموزان ابتدایی. تهران: انتشارات مدرسه.
احمدی، محمد سعید. (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر زنجان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(1)، 113-120.
احمدی، محمد؛ سعید، حاتمی؛ احدی، حمیدرضا و اسد زاده، حسن. (1392). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(4)، 105-118.
استاد حمزه، زهره. (1397). بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی استوریلاین بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی دانشآموزان دختر پایه هفتم دوره اول متوسطه منطقه 15 تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران-شهر ری.
افتخاری، شیما. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر احساس تنهایی و سازگاری دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تفت.
بیات، مرتضی، آقایی، علیرضا، و ترخان، نرگس. (1398). بررسی رابطه بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(52)، 125-145.
بیگی راد، علیرضا. (1398). طراحی الگوی تسلط کلامی در دانشآموزان دوره متوسطه شهر یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
حسینی، سعید، طلایی، ابراهیم، و یارمحمدیان، محمدحسین. (1401). تأثیر استفاده از نرمافزار استوریلاین بر انگیزه و مشارکت دانشآموزان در یادگیری. مجله علمی پژوهشی فناوری آموزش، 16(2)، 78-95.
ذاکری، گیتا. (1403). تأثیر شعر و قصه بر یادگیری مقولات دستوری پایه هفتم (مطالعه موردی: فعل، مصدر و بنهای ماضی و مضارع). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی، 5(1)، 21-38.
رحمتی، فریده. (1392). مطالعه رابطه بین مهارتهای ارتباطی معلمان ابتدایی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان همان دوره در استان قزوین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی پیام نور تهران جنوب.
شولتز، دوان پی؛ و شولتز، سیدنی الن. (1395). نظریههای شخصیت. مترجم: یحیی سیدمحمدی، انتشارات روان.
صفتکار حقی، مریم. (1396). نقش قصه در بهبود مهارتهای ارتباطی (کلامی-شنیداری-بازخورد) در کودکان دوره اول دبستان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
علیخانی، زیبا. (1398). کاربرد قصهگویی در رشد مهارتهای زبانی کودکان. مجموعه مقالات جشنواره بینالمللی قصهگویی، 45-57.
فریسآبادی، لیلا؛ خسروی، معصومه و صباحی، پرویز. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بین فردی و حل مسئله اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر با کمتوانی ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی، 18(5)، 121-202.
فلاحی، وحید، و کریمی ثانی، حسین. (1395). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری دانشآموزان. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(22)، 45-62.
محمدی، علی. (1400). مشکلات رایج دانشآموزان در درس فارسی و راهکارهای مقابله با آن. تهران: انتشارات سمت.
مرادی زاده، سیروس؛ بازگیر، لیلا و عبدالهی مقدم، مریم. (1394). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای سازگاری بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر خرمآباد. دومین اجلاس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی.
موسوی، سید عباس و صفایی، عبدالواحد. (1398). بررسی رابطه فناوریهای نوین آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه در درس ادبیات فارسی. پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی، 1(1)، 95-110.
Anderson, J. & Carter, I. (2020). Social isolation and mental health. Journal of Social Sciences, 45(2), 123-145.
Angus, L., Levitt, H., & Hardtke, K. (2009). The narrative process coding system: Research application and implications for psychotherapy. Practice, 55, 1255-1270.
Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice Hall.
Barton, J. E. (1990). Communication skills. Harper & Row.
Bennett, D., & Hodge, S. (2023). The role of storytelling in enhancing communication skills in early childhood education. Journal of Early Childhood Research, 21(1), 15-29. https://doi.org/10.1177/14767142211012345
Brown, A., & Smith, B. (2022). Communication skills and self-esteem. Journal of Educational Psychology, 50(3), 234-256.
Bruner, J. S. (1996). The culture of education. Harvard University Press.
Cialdini, R. B. (2009). Influence: Science and practice. Pearson.
Deck, R., Johnson, E., & Williams, S. (2021). Importance of communication skills in academic and professional success. Journal of Educational Sciences, 28(1), 34-52.
Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic Books.
Gardner, H. (2019). Storytelling as a teaching method. Harvard Educational Review, 89(4), 567-589.
Gorsuch, R. L., & McPherson, S. E. (1989). Intrinsic/extrinsic measurement: I/E-revised and single-item scales. Journal for the Science Study of Religion, 28(3), 348.
Green, M. (2022). The impact of communication skills on mental health and well-being in adolescents. Psychology Journal, 12(4), 88-98.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice Hall.
Lee, C., et al. (2021). Communication difficulties and academic stress. Educational Studies, 30(4), 345-367.
Livingston, P. (2020). The power of stories: Education and narrative. Cambridge University Press.
Miller, S., & Pennycuff, L. (2008). The power of story: Using storytelling to improve literacy learning. Journal of Cross-Disciplinary Perspectives in Education, 1(1), 36-43.
Mitra, D., Jones, K., & Patel, P. (2022). Digital storytelling: A new approach to learning. Educational Technology, 62(1), 45-67.
National Literacy Panel. (2004). Developing early literacy. National Institute for Literacy.
Piaget, J. (1970). The science of education and the psychology of the child. Orion Press.
Sarical, H., & Usluel, Y. (2016). The effect of digital storytelling on visual memory and writing skills. Computer & Education, 94, 298-300.
Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research methods for business: A skill-building approach. John Wiley & Sons.
Smith, J., Brown, M., & Davis, E. (2023). The correlation between communication skills and social adjustment. Journal of Social Psychology, 150(2), 123-145.
Spencer, E., et al. (2012). The influence of story and storytelling on verbal skills of children. Journal of Education, 14(2), 130-140.
Thompson, L., & Lee, S. (2024). The effectiveness of digital storytelling in enhancing communication skills. Journal of Educational Technology, 21(3), 345-367.
Vygotsky, L. S. (1978). Interaction between learning and development. In Mind in society: The development of higher psychological processes.
Welsh, A., Garcia, M., & Lee, S. (2018). Engaging students with digital storytelling. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 27(4), 456-478.
Yang, P. L., Tong, F., Irby, B. G., Lara-Alecio, R., Ramos, N., & Anava-Walichowski, M. (2016). The elementary students in English as foreign language (EFL) program: A pilot study in mainland China and Taiwan. Asian Journal of Education and Training, 2(1), 23-33.
Zarei, M. (2018). Verbal skills and learning in sports contexts. International Journal of Sports Science, 8(3), 123-130. https://doi.org/10.5923/j.sports.20180803.02.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |
||