| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,878 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,869,981 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,794,097 |
تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبود یادگیری دانشآموزان بر اساس آزمون پرلز | ||
| پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 3، مهر 1404، صفحه 1-35 اصل مقاله (915.76 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.17523.1166 | ||
| نویسندگان | ||
| یوسف عالی عباس آباد* 1؛ نیره نجفی2 | ||
| 1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 2کارشناس ارشد ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش بازنویسی و بازآفرینی بیست حکایت گلستان سعدی بر بهبود نمرات دانشآموزان در آزمون جهانی پرلز انجام شده است. هدف اصلی این تحقیق ارتقای سطح ادبی و اخلاقی دانشآموزان و همچنین بهبود نتایج آزمون پرلز است. این مطالعه به روش ترکیبی نظری و میدانی انجام شده و شامل دو گروه آزمایش و گواه است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههایی استفاده شده که سؤالهای آنها مطابق با آزمون پرلز و بر اساس چهار مهارت خواندن طراحی شدهاند. جامعة آماری شامل ۳۲۷ نفر دانشآموز دختر پایة نهم از سه دبیرستان در شهر تهران به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اکسل انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش بازنویسی و بازآفرینی حکایتهای گلستان سعدی تأثیر مثبت و معناداری بر توانایی پاسخگویی دانشآموزان به سؤالهای آزمون پرلز دارد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این روش آموزشی میتواند در ارتقای مهارتهای خواندن دانشآموزان مؤثر باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش زبان فارسی؛ بازنویسی؛ بازآفرینی؛ گلستان سعدی؛ آزمون پرلز | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The effect of rewriting and recreating 20 stories of Golestan Saadi on the improvement of students' learning based on the Pearls Global Test | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Yosof Ali Abasabad1؛ nayere najafi2 | ||
| 1Associate Professor of Persian Language and Literature, Payam Noor University. Tehran, Iran. | ||
| 2Master of Persian Literature, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study aimed at examining the effect of teaching rewriting and recreating twenty stories from Gulistan by Sa’adi on improving students' scores in the PIRLS. The main objective of this research was to enhance Iranian students' literary and ethical levels as well as improve their PIRLS test results, which have been on a declining trend in recent years. This study was conducted using a mixed-methods approach, combining theoretical and field research, and included both experimental and control groups. Data collection was carried out using questionnaires designed in accordance with the PIRLS test, based on four reading skills. The statistical population consisted of 327 ninth-grade female students from Vahdat, Hajar, and Khwaja Abdullah Ansari high schools in Tehran. Cluster sampling was used, with the experimental group comprising 90 students from Khwaja Abdullah Ansari and the control group consisting of 180 students from Vahdat and Hajar. Data analysis was performed using Excel software. The results indicated that teaching rewriting and recreating of Gulistan stories had a significant positive effect on students' ability to answer PIRLS test questions. Therefore, it can be concluded that this educational method can effectively enhance students' reading skills. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Sa’adi’s Gulistan, Persian Language Teaching, PIRLS Test, Recreating, Rewriting | ||
| مراجع | ||
|
آذر یزدی، مهدی (۱۳۳۶). قصههای خوب برای بچههای خوب، امیرکبیر.
پایور، جعفر (۱۳۷۹). شیخ در بوته، تهران: نشر اشراقیه
پایور، جعفر (۱۳۸۸). بازنویسی و بازآفرینی در ادبیات، به کوشش جمالی، فروغالزمان، تهران: نشر کتابدار
پاشاشریفی، حسن؛ و دانشپژوه، زهرا (۱۳۸۲). سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی، تهران: پژوهشکده تعلیموتربیت
پیرمرادیان، الهام، مینائی، اصغر (1402). کارکرد افتراقی در آزمون پرلز 2016 با استفاده از درخت راش، مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی ، دوره 13، شماره 39 و 43.
حسنزاده، فرهاد (1403). بازآفرینی حکایت های سعدی دوختن لباسی نو از پارچه های قدیمی، نشریه سعدیشناسی، شماره 12، 142-150.
دسترنج، معصومه؛ ریاحی زمین، زهرا (1402). بررسی ساختاری بازنویسی مژگان شیخی از حکایات گلستان سعدی برای کودکان، نشریه مطالعات ادبیات کودک، شماره 28، 117-144.
ربانی، جعفر (۱۳۸۰). از انشا تا نویسندگی، تهران: مدرسه
ریچاردز، جک سی؛ برنز، آنه (۱۳۹۶). مهارت شنیداری و رهنمودهایی برای تدریس مهارت شنیداری. با رویکردهای علمی، ترجمه صحرایی، رضامراد، امیری، زینب، تهران: نشر نویسه پارسی.
سرشار، محمدرضا (۱۳۸۸). گذری بر ادبیات کودکان و نوجوانان بعد از انقلاب، تهران: قلم.
شجاعی لنگری، سیده مرضیه و همکاران (۱۳۹۵). خشت اول، تهران: انتشارات مدرسه.
کریمی، عبدالعظیم (۱۳۹۱). بررسی اجمالی نتایج مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن پرلز ۲۰۰۱، تهران: پژوهشکده تعلیموتربیت.
------- (۱۳۹۰). سؤالهای آزمون بینالمللی پرلز ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ (مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن ویژه دانشآموزان). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
کبیری، مسعود و همکاران (۱۳۹۶). یافتههای ملی پرلز ۲۰۱۶، تهران: انتشارات مدرسه، به نقل از کتاب فهم پرلز.
مجدفر، مرتضی و همکاران (۱۳۹۷). فهم پرلز (مطالعه بینالمللی توسعه سواد خواندن)، تهران: مؤسسه مدارس یادگیرنده مرآت.
نجفی پازوکی، معصومه (۱۳۹۵). سواد خواندن، آموزش درک خوانداری، چاپ دوم، تهران: انتشارات مدرسه.
هاشمینسب، صدیقه (۱۳۷۱). کودکان و ادبیات رسمی ایران، تهران: سروش.
محبتی، مهدی (۱۳۹۵). حکایات کوتاه سعدی در گلستان، تهران: نشریه سعدیشناسی.
مشتاق مهر، رحمان؛ و بافکر، سردار (۱۳۹۴). شاخصهای محتوایی و صوری ادبیات تعلیمی، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، دوره هفتم، شماره ۲۶، ۱ و ۲۸.
Condon,Bill,Kelly-Riley,Diane(2012).The Hand Book of writing Assessment, Utah State University Press
R.Neal,Michael, J.Selfe, Richard (2009).Writing Assessment and Rovolution in Digital Texts and Technologies | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |
||