
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
برساخت اجتماعی دیدگاه معلمان و دانشآموزان به آموزش مطلوب درس مطالعات اجتماعی | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 9، اسفند 1403، صفحه 77-108 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/ise.2025.17932.1160 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلیرضا افشانی* 1؛ احمد عباسی دره بیدی2؛ زهرا فلک الدین3 | ||
1استاد جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
3پژوهشگر پسادکتری، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
بهکارگیری شیوه های مطلوب آموزش یکی از راههای رسیدن به اهداف آموزشی، موفقیت تحصیلی و فراگیری بهتر دروس است. درس مطالعات اجتماعی بهعنوان یکی از درسهای کاربردی و مهم دوره آموزش عمومی است که آموزش مطلوب آن میتواند اثرات پایداری در رشد افراد جامعه و جامعه پذیری بهتر آنان داشته باشد. به همین دلیل هدف انجام پژوهش حاضر واکاوی ویژگیهای آموزش مطلوب درس مطالعات اجتماعی از دیدگاه معلمان این درس و دانشآموزان با رویکرد کیفی و نظریه زمینهای است. اطلاعات موردنیاز با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته با گروههای هدف در شهر نجفآباد در سال تحصیلی 1402-1401 گردآوری و طی سه فرآیند کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مفهومپردازی و تجزیه تحلیل شد. با توجه به یافتههای پژوهش پنج مقوله اصلی تحت عنوان "کیفیتمندی، بهبودبخشی ساختاری، روزآمدی معلم، تعالی بخشی تدریس و زیست هنجارمند" احصا شد که همه در مقوله هسته "راهبرد چندجانبه نگری تدریس" تجمیع شدند. نتایج نشان داد که الگوی مطلوب تدریس درس مطالعات، الگویی است که به همه جوانب تدریس اعم از فردی، محیطی و آموزشی توجه کند با این رویه یادگیری و بازدهی کلاس نیز افزایش خواهد یافت. درنتیجه لزوم توجه سیاستگذاران حوزه مربوطه به امر تدریس و فراهمسازی بسترهای مربوطه لازم و ضروری به نظر میرسد | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات اجتماعی؛ چندجانبه نگری تدریس؛ معلمان؛ دانشآموزان؛ نظریه دادهبنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social construction of teachers' and students' views on the ideal teaching of social studies course | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Alireza Afshani1؛ Ahmad Abbasi Darreh Bedi2؛ zahra falakodin3 | ||
1Professor of Sociology, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran | ||
2Master of Science in School Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran | ||
3yazd universityPostdoctoral Researcher, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Using the best teaching methods is one of the ways to achieve educational goals, academic success, and better learning of lessons. The social studies course is one of the practical and important general courses course the proper teaching of which can have lasting effects on the growth of people in the society and their better socialization. For this reason, the purpose of the current research is to analyze the characteristics of the desirable teaching of social studies course from the point of view of the teachers and students of this course. A qualitative approach based on grounded theory was employed and the required data was collected using in-depth and semi-structured interviews with target groups in the city of Najafabad in the academic year of 1402-1401. It was conceptualized and analyzed through thematic analysis with three processes of open, axial, and selective coding. According to the research findings, five main categories were obtained, namely, quality, structural improvement, teacher modernization, teaching excellence, and standard living. All of them were gathered in the core category of teaching multilateralism strategy. The results showed that the ideal model for teaching studies is a model that pays attention to all aspects of teaching, including personal, environmental, and educational. With this procedure, the learning and efficiency of the class will also increase. As a result, it seems necessary for policymakers to pay attention to teaching and providing relevant grounds for teaching this course. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social studies, multidimensionality of teaching, teachers, students, grounded theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 114 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |