
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,206 |
نقش هوش مصنوعی در طراحی برنامه درسی: مطالعه ای فراترکیب | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 10، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 7، اسفند 1403، صفحه 147-162 اصل مقاله (813.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.18637.1130 | ||
نویسندگان | ||
زهرا علی اکبری* 1؛ جواد پورکریمی2 | ||
1پژوهشگر فوق دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و هدف: با توجه به اینکه یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش در طراحی برنامة درسی نهفته است، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش هوش مصنوعی در طراحی برنامه درسی، انجام شده است. روش: این پژوهش ازنظر نحوة گردآوری داده ها و اطلاعات از نوع کیفی بوده که با استفاده از شیوة مرور سیستماتیک و با جستجوی کلمات کلیدی؛ طراحی، برنامة درسی، نقش و هوش مصنوعی و معادل آنها در انگلیسی در مقالات منتشر شده از سال 2000 تا 2024 موجود در پایگاههای اطلاعاتیGoogle Scholar، Springer،Magiran،SID scopus ,Science Direct، سیویلیکا و ایران داک انجام گرفته است که پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از پایگاههای مذکور، در مجموع از 103 منبع بدست آمده، تعداد 54 منبع پس از حذف منابع غیرمرتبط برای انجام بررسی نهایی انتخاب شدند. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است؛ ادغام هوش مصنوعی در طراحی برنامة درسی شامل استفاده از فنّاوریهای هوش مصنوعی برای طراحی، پیادهسازی و بهینهسازی برنامههای درسی است. معلمان در برنامة درسی با استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل دادهها، تولید محتوا و ارائة بازخورد مستمر، میتوانند کیفیت آموزش را افزایش و نیازهای دانشآموزان خود را بهتر برآورده کنند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت؛ برنامه درسی مبتنی بر هوش مصنوعی، تجربیات یادگیری شخصیتر، کارآمدترو قانع کننده تری ایجاد می کند و نقشی دگرگون کنندهای در طراحی برنامة درسی با شخصی سازی یادگیری، کارایی آموزشی، تصمیمات مبتنی بر داده، همسویی با استانداردهای آموزشی و بهبود مستمر یادگیری ایفا می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ طراحی؛ برنامه درسی؛ هوش مصنوعی؛ مرور سیستماتیک و فراترکیب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Artificial Intelligence in Curriculum Design: A Meta-Synthesis Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Aliakbari1؛ Javad Pourkrimi2 | ||
1Postdoctoral Researcher, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Given that one of the applications of artificial intelligence in education lies in curriculum design, the present study was conducted with the aim of identifying the role of artificial intelligence in curriculum design. Methods: This study was qualitative in terms of the method of data and information collection, which was conducted using a systematic review method and by searching for the keywords; design, curriculum, role, and artificial intelligence and their equivalents in English in articles published from 2000 to 2024 available in the databases of Google Scholar, Springer, Magiran, SID Scopus, Science Direct, Civica, and IranDoc. After analyzing the information obtained from the aforementioned databases, out of a total of 103 sources obtained, 54 sources were selected for the final review after removing irrelevant sources. Findings: The findings of the present study indicate that; Integrating AI into curriculum design involves using AI technologies to design, implement, and optimize curricula. By using AI capabilities in curriculum to analyze data, generate content, and provide continuous feedback, teachers can improve the quality of instruction and better meet the needs of their students. Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that AI-based curriculum creates more personalized, efficient, and compelling learning experiences and plays a transformative role in curriculum design by personalizing learning, educational efficiency, data-driven decisions, alignment with educational standards, and continuous learning improvement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education.Design, Curriculum, Artificial Intelligence, Systematic Review, and Metasynthesis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |