
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,787 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,136 |
بررسی مؤلفههای اصالت، روانی و انعطافپذیری کتاب شیمی پایة یازدهم: مطالعهای بر مبنای نظریه خلاقیت گیلفورد | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18144.1303 | ||
نویسندگان | ||
سپیده نوروزی* 1؛ الناز رشتی زاده2؛ رویا صادقیان پور3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: خلاقیت مهارتی آموزشدادنی است که کتابهای درسی نقش مهمی در پرورش آن دارند. تحلیل کتابهای درسی، این فرصت را فراهم میکند تا علاوه بر ارزیابی وضعیت موجود، برنامههایی برای بهبود کیفیت یادگیری فراهم آورد. هدف از این پژوهش، بررسی کتاب شیمی پایة یازدهم از نظر توجه به مؤلفههای اصالت، روانی و انعطافپذیری بهعنوان بخشی از عناصر توسعة خلاقیت از دیدگاه گیلفورد است. روشها: این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و با روش تحلیل محتوای کمی انجامشده است. از کتاب شیمی پایة یازدهم چاپ سال 1401 به عنوان جامعة آماری استفاده شد و نمونة آماری این پژوهش، همان جامعة آماری بود. برای سنجش محتوا، با توجه به مؤلفههای اصالت، روانی و انعطافپذیری، فرمی استاندارد و مناسب طراحی شد. روایی صوری و محتوای فرم مذکور، توسط متخصصان موضوعی، برنامه درسی و آموزش شیمی بررسی شد که در سطح قابل قبول تشخیص دادهشد. برای سنجش پایایی، از ضریب همبستگی هولستی استفاده گردید که مقدار این ضریب، 78/0 بهدست آمد. یافتهها: میزان توجه به شاخصهای اصالت، روانی و انعطافپذیری در کل کتاب بر اساس درصد فراوانی مؤلفهها به ترتیب، %77/0، %93/1، %80/0 است. نتیجهگیری: این بیتوجهی به مؤلفههای خلاقیت، نشاندهنده ضعف نسخه فعلی کتاب در پرورش مهارت ذکرشده است. با توجه به اهمیت این مهارت برای مواجهه با مسائل و چالشهای آینده، بازنگری و توجه خاص به بسترهای پرورش و ارائه آن در کتاب درسی پایة یازدهم پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اصالت؛ انعطافپذیری؛ تحلیل کتاب درسی؛ شاخص خلاقیت گیلفورد؛ روانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of originality, fluency, and flexibility in the 11th grade chemistry textbook: A study based on Guilford's creativity theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Sepideh Norouzi1؛ Elnaz Rashtizadeh2؛ Rouya Sadeghianpour3 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran | ||
3Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Creativity is a teachable skill, and textbooks are essential for nurturing it. Analyzing textbooks enables us to evaluate the current landscape and develop programs to enhance learning quality. This study aims to assess how well the 11th-grade chemistry textbook incorporates originality, fluency, and flexibility as components of creativity development. This research is a descriptive survey employing quantitative content analysis, focusing on the 11th-grade chemistry textbook published in 2022. The study sample was identical to the statistical population. To evaluate the content, a form designed by researchers was developed based on originality, fluency, and flexibility. Subject matter experts, curriculum specialists, and chemistry educators reviewed its formal and content validity, finding it acceptable. Holsti’s correlation coefficient was used to assess reliability obtaining a reliability level of 0.78. The focus on the indicators of originality, fluency, and flexibility throughout the book was 0.77%, 93.1%, and 0.8%, respectively. The current textbook’s neglect of creativity components highlights its weakness in developing essential skills. Given the importance of this skill for addressing future issues and challenges, it is recommended to review and give special attention to the contexts for nurturing and developing it in the 11th-grade textbook. Methods: This research is a descriptive survey employing quantitative content analysis, focusing on the 11th-grade chemistry textbook published in 2022. The study sample was identical to the statistical population. To evaluate the content, a researcher-designed form was designed based on originality, fluency, and flexibility. Subject matter experts, curriculum specialists, and chemistry educators reviewed its formal and content validity, and finding it acceptable. Holsti's correlation coefficient was used to assess reliability, and resulting was 0.78. Findings: The focus on the indicators of originality, fluency, and flexibility throughout the book was 0.77%, 1.93%, and 0.8%, respectively. Conclusion: The current textbook's neglect of creativity components highlights its weakness in developing essential skills. To better prepare for future challenges, it is advisable to reassess and emphasize the contexts for nurturing these skills in textbooks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Flexibility, Fluency, Originality, Gilford Creativity Index | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 |