
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,134 |
بررسی تجارب زیسته معلمان از فرصتها و چالشهای درس پژوهی (موردمطالعه: معلمان دورهی ابتدایی شهرستان دورود) | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 11، شماره 41، خرداد 1404، صفحه 15-31 اصل مقاله (534.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ایرج نیک پی1؛ سعید رومانی* 2؛ مرضیه کرنوکر3؛ آرزو شیخی4 | ||
1دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2استادیارگروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 ، نویسنده مسئول، تهران، ایران. | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
4دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بازنمایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از فرصتها و چالشهای اجرای طرح درس پژوهی در شهرستان دورود انجام گرفت. با توجه به ماهیت پژوهش ازلحاظ هدف از نوع پژوهشهای توسعهای و به لحاظ گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای کیفی از نوع پدیدارشناسی قرار میگیرد. شرکتکنندگان معلمان دورهی ابتدایی شهرستان دورود بوده که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به خدمت بودند و جهت دستیابی به دیدگاه این افراد از روش نمونهگیری هدفمند ملاک محور استفاده شد. تجربه شرکت در طرح و لااقل کسب افتخار و مقام در سطح شهرستان بهعنوان ملاک انتخاب نمونه در نظر گرفته شد. حجم نمونه با مبنا قرار دادن اشباع نظری در اطلاعات جمعآوریشده از مصاحبهها 16 نفر تعیین شد. نتایج نشان داد که پرورش خلاقیت، تقویت روحیهی پژوهشی، مشوقها و انگیزانندههای درونی، رشد اخلاق حرفهای، ارتقاء سلامت سازمانی مدرسه، توسعه حرفهای، پیشرفت دانش آموزان و شکلگیری و تقویت روحیه کارگروهی بهعنوان فرصتها و ناکارآمدی بسترهای تشویقی و حمایتی، کمبود امکانات و منابع مالی، فقدان بسترهای اجرایی، فقدان انگیزش درونی، اخلاق غیرحرفهای، بیگانگی پژوهشی، فقدان فرهنگ و مهارت کارگروهی، اجرای نادرست و تصنعی طرح و ناکارآمدی بسترهای آموزشی بهعنوان چالشهای اجرای طرح درس پژوهی شناسایی شدند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining teachers' lived experiences of the opportunities and challenges of lesson Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Iraj Nikpay1؛ Saeed Roomani2؛ Marziyeh Kornokar3؛ Arezoo Sheikhi4 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
3Master's degree in Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
4Master's degree in Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The current research was conducted with the aim of representing the lived experiences of elementary teachers of the opportunities and challenges of implementing the lesson research plan in Durood city. According to the nature of the research, in terms of the purpose of the development research and in terms of data collection, it is included in the qualitative research of the phenomenological type. The participants were primary school teachers of Durood city who were working in the academic year 1401-1402, and in order to obtain the views of these people, a criterion-based purposeful sampling method was used. The experience of participating in the project and at least gaining honor and status at the city level was considered as a criterion for sample selection. The sample size was determined to be 16 people based on theoretical saturation in the information collected from the interviews. The results showed that fostering creativity, strengthening the spirit of research, internal incentives and motivators, developing professional ethics, promoting school organizational health, professional development, student progress, and the formation and strengthening of work group spirit as opportunities and ineffectiveness of incentive and support platforms, lack of facilities and resources. Finance, lack of implementation platforms, lack of internal motivation, unprofessional ethics, research alienation, lack of work group culture and skills, incorrect and artificial implementation of the plan, and inefficiency of educational platforms were identified as the challenges of implementing the lesson research plan. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |