
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,153 |
تبیین اهداف تربیتی نظام خانواده بر مبنای آسیب شناسی وضع موجود جهت استفاده در طراحیهای آموزشی | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 11، شماره 41، خرداد 1404، صفحه 32-46 اصل مقاله (529.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مسلم امیری طیبی* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، آسیب شناسی وضع موجودِ نهاد خانواده بهعنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت است به گونه ای که مبتنی بر این آسیب شناسی اهداف تربیتی اولویتدار برای لحاظ کردن آنها در طراحیهای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی کشور مشخص گردند. در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، با تعداد 18 نفر از صاحبنظران و افراد ذی صلاح شامل مشاورین خانواده، قضات، اعضای هیأت علمی و کارشناسان دینی با معیار انتخاب نمونه هدفمند و تکنیک اشباع نظری، مصاحبه عمیق صورت گرفت. در نهایت یافته های پژوهش حاکی از آن است که اهداف تربیتی در سه بُعد شناختی، اخلاقی و عملی در 35 مفهوم و اقدامات بسترساز والدین برای دنبال کردن آن اهداف تربیتی در سه بُعد پایه ای، محیطی و درونی در 21 مفهوم طبقهبندی شدند. یافتههای این مطالعه میتواند مبنای مطالعات میدانی، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی قرار گیرد و همچنین می تواند مبنایی باشد برای تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی تا با محور قرار دادن مقولات اشاره شده در آن در راستای تقویت بنیان خانواده قدم بردارند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the educational goals of the family system based on the pathology of the existing situation for use in educational designs | ||
نویسندگان [English] | ||
Moslem Amiri Tayyebi | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to analyze the existing situation of the family institution as the main guardian of education in such a way that, based on this pathology, the priority educational goals to include them in educational designs in the formal and informal education system of the country will be determined. In this research, using the qualitative content analysis method, an in-depth interview was conducted with 18 experts and competent people, including family counselors, judges, faculty members, and religious experts, with the criterion of selecting a targeted sample and theoretical saturation technique. Finally, the findings of the research indicate that educational goals were classified in three cognitive, moral, and practical dimensions in 35 concepts, and parents' actions to follow those educational goals were classified in three basic, environmental, and internal dimensions in 21 concepts. The findings of this study can be used as a basis for field studies, formulation and implementation of educational programs, and it can also be a basis for producers of cultural goods to focus on the categories mentioned in it in order to strengthen the family foundation. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42 |