
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,782 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,135 |
مولفههای هویت ملی به روایت کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 11، شماره 41، خرداد 1404، صفحه 47-60 اصل مقاله (402.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طیبه تجری* 1؛ رقیه قره داغلی2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هویت ملی یکی از مقولههای مهم در برنامهریزی توسعه کشور است. حفظ و بازتولید آن از مهم ترین نقشهای آموزش و پرورش رسمی به شمار میآید. هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی بر مبنای مولفههای هویت ملی است. روش تحقیق،تحلیل محتوی کیفی و واحد تحلیل، مفاهیم و مضامین بود. جامعه آماری پژوهش کتابهای درسی دوره ابتدایی و نمونه آماری پژوهش به شیوه هدفمند از نوع موارد مطلوب، شامل محتوی کتابهای مطالعات اجتماعی بوده است.مولفههای پژوهش شامل: نماد، ارزش، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیتها میباشد. نتایج تحقیق نشان داد، که محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی پایه چهارم، پنجم و ششم، مولفههای ارزشها و نماد، را به درستی بازتولید نموده؛ اما درباره دو مولفه میراث فرهنگی و مشاهیر و شخصیتها، محتوای کتابها به خوبی نتوانسته این دو مولفه را در راستای تحکیم هویت ملی دانشآموزان بازتولید نماید.لذا برنامهدرسی به یک بازنگری اساسی برمبنای مولفههای هویت ملی نیاز دارد. چون دوره آموزش ابتدایی اساس دورههای بالاتر دانشآموزان است، بهتراست آموزش مفاهیم حتی اگر بسیار اندک ازاین دوره آغاز و در دورههای بالاتر تکمیل گردد.دراین راستا، توجه کردن و لحاظکردن مولفههای مغفول به صورتی دقیق و درست در کتبدرسی با هدف تحکیم هویت ملی دانشآموزان دوره ابتدایی پبشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت ملی"؛ " تحلیل محتوی کیفی"؛ " کتب درسی"؛ " دوره ابتدایی"؛ "نظام آموزشی ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Components of National Identity According to Social Studies Books of Elementary Educational System of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayebeh Tajari1؛ Roghayeh Gharehdaghli2 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
National identity is one of the most important issues in the country's development planning.Maintaining and reproducing it is one of the most important roles of formal education.The purpose of the present study is to analyze the content of the elementary level curriculum based on the components of national identity.The research method was qualitative content analysis, and the unit of analysis was concepts and themes.The statistical population of the study was elementary school books.The statistical sample of the research was desirable,and the type of content included social studies books. Research components include symbols, values, cultural heritage, celebrities and personalities.The results showed that the content of the fourth, fifth and sixth grades social studies books correctly reproduced the values and symbol components,but regarding the two components of cultural heritage and celebrities and personalities,the content of the books has not been successful in reproducing these two components in order to strengthen the national identity.Therefore,the curriculum requires a thorough rethinking of the components of national identity because elementary education is the basis of higher education for students. It is better to start teaching the concepts from this period,even if it is a little, and finish it at higher levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National Identity", " Qualitative Content Analysis", "Student Books", " Elementary Level", "Iranian Educational System | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |