
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,136 |
شناسایی روشهای رایج آموزش انشانویسی و تحلیل وضعیت توانایی انشانویسی دانشآموزان ابتدایی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 11، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 7، اسفند 1403، صفحه 163-173 اصل مقاله (437.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.18610.1125 | ||
نویسندگان | ||
بتول سبزه* 1؛ نرگس محمدپور قرایی2 | ||
1دانشیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران. | ||
2آموزگار، کارشناس ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: نوشتن یکی از مهارتهای اصلی است که دانش آموزان را در یادگیری بهتر دروس و برقراری ارتباط با دیگران یاری میکند. این مهارت باعث میگردد تا دانشآموزان افکار، اندیشهها و احساسات خود را به نحو موثری بیان نمایند. لذا در دوره ابتدایی بحث انشانویسی، بندنویسی و تقویت مهارتهای نوشتن مورد توجه است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای رایج آموزش انشانویسی و تحلیل وضعیت توانایی انشانویسی دانشآموزان ابتدایی انجام شد. روشها: پژوهش حاضر کاربردی از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی منابع و مقالات معتبر و مصاحبه با معلمان ابتدایی و در بخش کمی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه نیز با استفاده از روش تصادفی 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم منطقه یک تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی یادداشت برداری و مصاحبه بود و در بخش کمی چک لیست ارزیابی انشانویسی بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که روش های آموزش انشانویسی در دوره ابتدایی شامل روش تقلیدی، بازسازی، تولیدی، زبانساز، سنتی، الگویی، فرایندی، ترکیبی، ارتباطی و تلفیقی و خلاقانه معمول است. همچنین یافتههای بخش کمی نشان داد که وضعیت مهارتهای انشانویسی دانشآموزان ابتدایی کمتر از حد میانگین (14/64) است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند برای معلمان دوره ابتدایی راهگشا باشد. نتیجهگیری: این پژوهش بیانگر این است که برای بهبود وضعیت مهارتهای انشانویسی، نیاز است که نظام آموزشی و تدریس در این زمینه متحول شود و رویکردهای فعال و دانشآموز محور در کلاسهای درس تجلیل و اجرا شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
انشانویسی؛ روشهای انشانویسی؛ مهارت نوشتن؛ دانشآموزان ابتدایی؛ بند نویسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying common methods of teaching essay writing and analyzing the status of essay writing ability of elementary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Batool Sabzeh1؛ Narges Mohamadpour2 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Elementary Teacher, Master of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The abstract is one of the most important parts of a paper. The abstract must be presented on a separate page and contain at least 500 words. The abstract must not contain any reference or abbreviation. It must be well-organized and has the following parts: Background and Objective, Materials and Methods, Findings, and Conclusion. Background and Objective should briefly include the background about the researched topic. It is a simple way of stating the problem investigated. Objective should address the significance and goals of the study. Goals must be clearly expressed and let the readers understand why the study has been carried out. Methods: Materials and Method include Participants, Instrument(s), Material(s), Procedure, and Data analysis. It concerns general information about the sample and population, research instruments used to gather data, the materials, timing and type of the intervention, and data analysis techniques. Findings: In this section the results of data analysis are explained. Related statistical tests and confidence intervals must be introduced and reported comprehensively and in detail. Conclusion: It is not the repetition of the findings. It should convey the final conclusion of the study which accompanies authors’ suggestions and the discussion regarding the application of the results in their special field. Limitations and obstacles faced during the study should be mentioned in the conclusion section as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
essay writing, methods, writing skills, elementary students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |