
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,846 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,200 |
پیش بینی افسردگی بر اساس اهمال کاری و تحریف های شناختی | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 11، شماره 41، خرداد 1404، صفحه 61-76 اصل مقاله (444.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اکبر رضایی فرد1؛ حیدر اقابابا2؛ حجت افتخاری* 3؛ پردیس رضایی4 | ||
1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2استادیار گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد ارسنجان، ارسنجان، ایران. | ||
3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد ارسنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش پیشبینی افسردگی بر اساس اهمال کاری و تحریف های شناختی معلمین زن ناحیه 1 شیراز بود. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمین زن ناحیه یک شیراز (836 نفر) در سال 1402-1401 بود که 265 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه افسردگی بک و همکاران (1996)، پرسشنامۀ اهمال کاری صفاری نیا و امیرخانی رازلیقی (1390) و پرسشنامه تحریف های شناختی الیس (1998) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین اهمال کاری با افسردگی(820/0=r؛ 0001/0>P) و تحریفهای شناختی با افسردگی(797/0=r؛ 0001/0>P) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد اهمال کاری به تنهایی67/0 و به همراه تحریفهای شناختی 737/0 از واریانس افسردگی را تبیین میکنند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان بیان نمود که اهمال کاری و تحریفهای شناختی بیشتر در معلمین زن، افزایش افسردگی را به دنبال دارد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting depression based on procrastination and cognitive distortions | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar Rezaei Fard1؛ Heidar Aghababa2؛ Hojjat Eftekhari3؛ Pardis Rezaei4 | ||
1Department of Psychology Education and Counseling, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Biology, Arsanjan Azad University, Arsanjan, Iran. | ||
3Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
4Master of Science in Clinical Psychology, Arsanjan Azad University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The main aim of the research was to predict depression based on procrastination and cognitive distortions of female teachers in district 1 of Shiraz. The current research was applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of method. The statistical population of the research included female teachers of one district of Shiraz (836 people) in 1401-1402, of which 265 people were selected by random cluster sampling method. In order to collect data, Beck et al.'s depression questionnaire (1996), Safarinia and Amirkhani Razlighi's procrastination questionnaire (2013) and Ellis' cognitive distortions questionnaire (1998) were used. Data analysis was done using SPSS version 24 software. The results of Pearson's correlation coefficient showed that there is a positive and significant relationship between procrastination and depression (r=0.820; P<0.0001) and cognitive distortions with depression (r=0.797; P<0.0001). . Also, the results showed that procrastination alone explains 0.67 and along with cognitive distortions 0.737 of the variance of depression. Based on the findings of the research, it can be stated that more procrastination and cognitive distortions in female teachers lead to an increase in depression. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |