
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,728 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,405,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,537,599 |
ارزشیابی تصاویر کتاب درسی فارسی اوّل دبستان | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 6، شماره 2، تیر 1404، صفحه 1-26 اصل مقاله (561.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.18203.1187 | ||
نویسندگان | ||
حیدر قمرى* 1؛ حسین عبداللهی2 | ||
1گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان مناسببودن تصاویر کتاب فارسی پایۀ اوّل دبستان و شناسایی نقاط قوت و ضعف تصویرگری این کتاب انجام شده است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد ارزشیابی، و جامعه مورد مطالعه کلیّة معلّمان پایة اوّل ابتدایی کشور و نیز تصویرگران کتاب کودک و متخصصان روانشناسی تربیتی بوده است. 720 معلّم اوّل ابتدایی استانهای تهران، خوزستان، زنجان، کرمانشاه و یزد به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین از نظرات تصویرگران کتاب کودک و متخصصان روانشناسی تربیتی در ارزشیابی تصاویر استفاده شد. گردآوری دادهها ازطریق پرسشنامه محققساخته به تفکیک معلّمان، متخصصان روانشناسی تربیتی و تصویرگران کتاب کودک انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش هولستی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با این که کتاب فارسی، نوآوریهایی نسبت به کتاب قبل دارد، اما اشکالاتی فنی و آموزشی بر آن وارد است و میتوان گفت مسألهدارترین مقوله یا عنصر کتاب، تصاویر آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی برنامة درسی؛ تصویر کتاب درسی؛ فارسی اوّل دبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Illustrations in the Persian Textbook for the First Grade of Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
حیدر قمرى1؛ hossein abdollahi2 | ||
1Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Management, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of determining the appropriateness of the illustrations in the Persian textbook for the first grade of elementary school and identifying their strengths and weaknesses. The research method was qualitative with an evaluation approach, and the study population was all first-grade elementary teachers in Iran, as well as children’s book illustrators and educational psychology specialists. To do so, Zanjan,Kermanshah and Yazd provinces were selected through purposive sampling. The opinions of children’s book illustrators and educational psychology specialists were also used in evaluating the illustrations. Data collection was carried out through a researcher-made questionnaire, divided into teachers, educational psychology specialists and children’s book illustrators. The holistic method was used to analyze the qualitative data. The results showed that although the new Persian textbook has some innovations compared to the previous one, it has technical and educational problems, and it can be said that the most problematic category or element of the book is its illustrations | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum Evaluation, Persian Textbook of the First Grade of Elementary School, Textbook Illustrations | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |