
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,206 |
مقایسه اثربخشی رویکردهای بدیعهپردازی و مبتنی بر آزمایش در آموزش مفهوم دما | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.18110.1299 | ||
نویسندگان | ||
زکیه اکرمی* 1؛ نجمه فرهادی2؛ مهسا عرب زاده3 | ||
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
2دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شهرستان اهواز، خوزستان | ||
3دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان گناوه، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: شناسایی رویکردهای مؤثر تدریس متناسب با هر مفهوم علمی به معلمان کمک میکند تا درک عمیقتری از فرآیند یادگیری دانشآموزان به دست آورند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر رویکردهای بدیعهپردازی و مبتنی بر آزمایش در یادگیری دانشآموزان در مفهوم دما و تدوین الگوی طراحی آموزشی بر پایه این دو رویکرد است. روشها: روش تحقیق، کمّی و شبهآزمایش و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 است. نمونه پژوهش به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای با حجم 82 نفر انتخاب شد. در آموزش با رویکرد بدیعهپردازی از الگوی توصیف، قیاسهای مستقیم، شخصی، تعارض فشرده و مجدد و با رویکرد مبتنی بر آزمایش از الگوی آمادهسازی، انجام فعالیت و جمعبندی استفاده شد. برای سنجش میزان یادگیری دانشآموزان از آزمون محقق ساخته استفاده شد که پایایی و روایی آن به ترتیب با روش کودرریچاردسون و گروه کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل دادهها شاخصهای آماری توصیفی، آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، تحلیل استنباطی کوواریانس تکمتغیره و آزمون تعقیبی توکی بهکار گرفته شد. یافتهها: نتایج این پژوهش اثربخشی دو رویکرد بدیعهپردازی و مبتنی بر آزمایش را در بهبود یادگیری دانشآموزان در مفهوم دما نشان داد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این تحقیق، در زیر مفاهیم کمیتهای دماسنجی و ظرفیت گرمایی، نمرات گروه تحت آموزش با رویکرد بدیعهپردازی و در بقیه زیرمفاهیم نمرات گروه تحت آموزش با رویکرد مبتنی بر آزمایش بالاتر است. انتظار میرود نتایج این پژوهش ضمن شناسایی روشهای مؤثرتر تدریس، به بهبود کیفیت آموزش شیمی و یادگیری در این حوزه کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
بدیعهپردازی؛ دانشآموزان؛ دما؛ مبتنی بر آزمایش؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The comparison of effectiveness of synectics and experiment-based approaches in teaching the concept of temperature | ||
نویسندگان [English] | ||
Zakyeh Akrami1؛ Najmeh Farhadi2؛ Mahsa Arabzadeh3 | ||
1Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Chemistry Teacher, The Education Department of District 3 Ahvaz, Khoozestan, Iran | ||
3Chemistry Teacher, The Education Department of Genaveh, Booshehr, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Identifying effective teaching approaches tailored to specific scientific concepts helps educators gain a deeper understanding of students' learning processes. The aim of the present study is to compare the impact of synectics and experiment-based approaches on students' learning of the concept of temperature, and to develop an instructional design model based on these two approaches. This quantitative, quasi-experimental study with a pre-test, post-test design and one control group and two experimental groups aimed to investigate the impact of divergent thinking and experiment-based approaches on students' learning of the temperature concept. The population comprised all female middle school students in Isfahan, Iran, during the academic year 2023-2024. An 82-student sample was selected using a multi-stage cluster sampling method. The synectics approach employed description, direct and personal analogies, and compressed and repeated conflict patterns, whereas the experiment-based approach utilized preparation, activity, and conclusion patterns. To assess the students' learning, a researcher-made test was used, the reliability and validity of which were confirmed by the Kuder-Richardson method and a panel of experts, respectively. Data analysis involved descriptive statistics, the Kolmogorov-Smirnov test, univariate covariance analysis, and Tukey test. The results demonstrated the effectiveness of both synectics and experiment-based approaches in enhancing students' learning of the temperature concept. Based on the findings of this study, the scores of the group instructed using a synectics approach were higher in the sub-concepts of thermometric quantities and heat capacity compared to the scores of the group instructed using an experiment-based approach. Conversely, in the remaining sub-concepts, the scores of the group instructed with the experiment-based approach were higher. It is expected that, by identifying more effective teaching methods, the findings of this study, will contribute to improving the quality of chemistry education and learning in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Synectics, Students, Temperature, Experiment-based, Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |