
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 471 |
تعداد مقالات | 3,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,296,129 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,469,379 |
شناسایی مؤلفههای ضعف عمومی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در تشخیص و فهم علم بیان در متون ادبی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 42، خرداد 1404، صفحه 41-54 اصل مقاله (410.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2024.16064.4412 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا پاشایی* 1؛ اکرم صفری2؛ حاتم تقی نژاد3 | ||
1گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران | ||
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای ضعف عمومی دانشآموزان در تشخیص و فهم عناصر علم بیان در متون ادبی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس نوع دادهها آمیخته اکتشافی بود که به شیوه متوالی (کیفی - کمّی) انجام شد. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل دبیران ادبیات فارسی بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری (10 نفر) انتخاب شدند، برای جمعآوری دادهها در این بخش، از مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) انجام شد. روایی، از طریق خود بازبینی محقق و پایایی نیز از طریق شاخص تکرارپذیری تائید شد. جامعه آماری در بخش کمّی، شامل دبیران ادبیات فارسی و علوم و فنون شهرستان آبیک در سال تحصیلی 1403-1402 و دانشآموزان پایه یازدهم رشته علوم انسانی بود؛ نمونه آماری دبیران بهصورت تمام شمار 20 نفر و نمونه دانش آموزان با استفاده از جدول کرجسی- مورگان (تعداد 210 نفر) و به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته 35 سؤالی بود که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی از روش همسانیدرونی آلفای کرانباخ بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی) استفاده شد یافتهها نشان داد که ضعفهای عمومی دانشآموزان در تشخیص و فهم «علم بیان» در متون ادبی در سه دسته (ساختاری، فرآیندی و محتوایی) شناسایی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
شناسایی؛ تشخیص؛ دانشآموزان؛ دوره دوم متوسطه؛ علم بیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the components of students' general weakness in recognizing and understanding the science of expression in literary texts | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad reza pashaei1؛ Akram Safari2؛ hatam taghinejad3 | ||
1Persian Language and Literature Department of Farhangian University, Tehran | ||
22. Department of the Education Sciences, P.O.Box1466-889, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Master's student in Persian language and literature education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to identify the factors of general weakness of 11th grade humanities students in recognizing and understanding the elements of the science of expression in literary texts. In terms of purpose, this research was applied and based on the type of data, it was exploratory, which was conducted in a sequential manner (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative phase included teachers of Persian literature. The statistical sample was selected using the purposeful sampling method until reaching theoretical saturation (10 people). Semi-structured and in-depth interviews were used to collect data in this section. Data analysis was done using the content analysis technique (open, central and selective coding). Validity was confirmed through the researcher's self-review and reliability was also confirmed through the reproducibility index. The statistical population in the quantitative part included teachers of Persian literature and science and technology in Abike city in the academic year of 1402-1403 and students of the 11th grade of humanities; The statistical sample of teachers was 20 people and the sample of students was determined using the Karjesi-Morgan table (number of 210 people) and by simple random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with | ||
کلیدواژهها [English] | ||
شناسایی, تشخیص, دانشآموزان, دوره دوم متوسطه, علم بیان | ||
مراجع | ||
Ahmadi, Babak (2022). Structure and interpretation of the text, Vol. 1, Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
Boone, R., & Higgins, K. (2017). Hypermedia basal readers: Three years of school-based research. Journal of special education technology, 12(2), 86-106.
Brett, R. El (2021). Imagination, translated by Masoud Jafari, Tehran: Markaz Publications. [In Persian]
Dehghani Yazdali, H; Pashaei, M; Heydari, J (1401). The existentialist function of "freedom" in Persian conceptual metaphors of the 11th high school. Educational and School Studies, 11(2), 547-575. 20.1001.1.2423494.1401.11.2.21.5. [In Persian]
Farzad, A.(2023). A little about literature, the monthly of contemporary literature, first year, number 5, 24-29. [In Persian]
Qambari, M. (2014). The causes of the weakness of secondary school students in the Persian literature course, Strategic Studies of Humanities, No. 55 [In Persian] https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.25386042.1398.5.9.4.2
Heydari, M. (2012). A research on the origins of the science of expression in poetry of the 4th century. Stylistics of Persian poetry and prose (Bahar Adeb), 6 (2), 183-203. [In Persian] https://bahareadab.com/article_id/389
Khodami Afshari, R. Kamali, Z. (2017). Teaching simile, metaphor and permission with a linguistic approach. The growth of Persian language and literature education. 52. [In Persian] http://noo.rs/9bwYa
Lesaux, N. (2018). Effects of academic vocabulary instruction for linguistically diverse adolescents: Evidence from a randomized field trial. American Educational Research Journal, 51(6), 1159-1194.
Pashaei, Mohammadreza; Arabnejad, Zainab and Arian, Hossein (2022). Reflection of men's gender in Divan of female poets, Bostan Adeb, 14 (3), 61-92. 10.22099/jba.2022.42564.4181. [In Persian] https://doi.org/10.22099/jba.2022.42564.4181
Pusharaki, M. (2008). The science of expression. Research Journal of Educational Literature Persian Language and Literature Research Journal, 1(2), 1-10. [In Persian]
Sadeghi, Sh (2012). Evaluating metaphorical language development in Persian-speaking children. Science of language, first year, number 1. [In Persian]
Sangri, Mohammadreza (2023). "Development of Persian Language and Literature Education", Journal of Development of Persian Language and Literature Education, No. 58, Year 15 [In Persian].
Shafiyoun, S. (2018). Criticism and analysis of an analytical view of the science of expression, critical research paper of human sciences texts and programs, 19th year, number 3 (series 67).129-151. doi.org/10.30465/crtls.2019.3993. [In Persian] doi.org/10.30465/crtls.2019.3993
Shakri, J. (2021). Investigation and analysis of imaginary images in the poetry of Nima, Akhwan, Shamlou, including visual culture. Doctoral dissertation of the Research Institute of Literature, Research Institute of Humanities and Culture Studies. [In Persian]
Siddigian, M. (2016). The science of expression and the ability to understand the meanings of poetry and prose. Persian Language and Literature Development Journal, Volume 31, Number 2. [In Persian] https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1313321
Tayybian, H. (2022). Equivalents of rhetorical sciences in Persian and Arabic, Tehran: Amirkabir Publications, second edition [In Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |