
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,153 |
شناخت فاکتورهای غیرآکادمیک در نمرهدهی کلاسی: دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مدارس متوسطه ایران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.16739.4483 | ||
نویسندگان | ||
مجید نوروزی* 1؛ ابوالفضل خدامرادی2؛ سمیه کاظمی3 | ||
1گروه آموزش زیان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: نمرهدهی بهعنوان شاخصی مهم در سنجش تحصیلی بهطور گسترده توسط معلمان استفاده میشود و نقش حیاتی در تصمیمگیریهای آموزشی دارد. پیامدهای نمرات فراتر از کلاس بوده و با انگیزه تحصیلی و آینده شغلی دانشآموزان پیوند میخورند. با این وجود، نمرات بهعنوان معیاری برای سنجش تحصیلی چندان قابلاتکا نیستند. این پژوهش با هدف بررسی دلایل استفاده گسترده از فاکتورهای غیرآکادمیک در نمرهدهی معلمان و تأثیر این عوامل بر معنا و تفسیر نمرات انجام شد. روش: در این پژوهش کیفی، با اجرای مصاحبههای نیمهساختارمند با 10 معلم زبان انگلیسی مدارس متوسطه، دلایل استفاده گسترده از فاکتورهای غیرآکادمیک در نمرهدهی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: در جریان مصاحبهها، معلمان به دلایلی چون تلاش برای بهبود یادگیری و انگیزهدهی، فقدان معیارهای مشخص برای نمره دهی، فشار از طرف ذینفعان و نیاز به نمرهدهی چندوجهی برای رعایت انصاف در ارزیابی اشاره کردند. همچنین تحلیل دادهها نشان داد که معلمان تحت تأثیر فشارهای درونی و بیرونی متعددی قرار دارند که اثرات منفی بر معنای نمرات و تصمیمات آموزشی نمرهمحور آنها میگذارند. نتیجهگیری: امید است یافتههای این پژوهش به دانشجومعلمان در درک بهتر عوامل اثرگذار بر نمرهدهی و ایجاد شفافیت در ارزیابی کلاسی کمک نماید و برای برنامهریزی آموزشی در مراکز تربیت معلم همچون دانشگاه فرهنگیان در جهت تبیین فرایند سنجش و ارزیابی کلاسی مثمرثمر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فاکتورهای آکادمیک؛ فاکتورهای غیرآکادمیک؛ سنجش؛ ارزیابی کلاسی؛ نمره دهی کلاسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Unveiling non-academic dimensions of grading: Perspectives from English language teachers in Iranian secondary education | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Nowruzi1؛ Abolfazl Khodamoradi2؛ somaye kazemi3 | ||
1Department of English Language Teaching, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of English Language Teaching, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
3Department of Educational Sciences ،Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Grading is widely used by teachers as a critical indicator in educational assessment and plays a vital role in educational decision-making. The consequences of grades extend beyond the classroom and are linked to students' academic motivation and future career prospects. Despite their significance in educational decision-making, grades may not be entirely reliable as a measure of academic achievement. Method: This qualitative research involved semi-structured interviews with 10 high school English teachers to investigate the reasons behind the extensive use of non-academic factors in grading. Findings: During the interviews, teachers cited reasons such as efforts to improve learning and motivation, the lack of clear grading criteria, external pressures from stakeholders, and the need for multifaceted grading to maintain fairness in assessment. Additionally, data analysis revealed that teachers are influenced by various internal and external pressures, which negatively impact the meaning of grades and grade-based educational decisions. Conclusion: The findings of this study aim to assist pre-service teachers in better understanding the factors influencing grading and in creating transparency in classroom assessment. Furthermore, they are expected to be beneficial for educational planning in teacher training institutions such as Farhangian University to elucidate the process of classroom assessment and grading. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic factors, Classroom assessment, Classroom grading, Non-academic factors, evaluation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |