
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
فراتحلیلی بر تفاوتهای انگارهای زبانآموزی در مطالعات یادگیری کودکان بر مبنای شاخص جنسیت | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.14808.4244 | ||
نویسندگان | ||
ناصر کمالپورخوب* 1؛ هدایت الله تقی زاده2 | ||
1تهران - بهارستان- گلستان کوچه یکم | ||
2دانشیار گروه ادبیات و زبانهای خارجی- دانشگاه فرهنگیان تهران-پردیس شهید مفتح شهرری-ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: این جستار با هدف بررسی مطالعات نظری-تجربی پژوهشگران حوزه زبان آموزی کودک، برای شناسایی تفاوتهای انگارهای زبانآموزی دختران و پسران در سنین اولیه کودکی(1-5سال) انجام گرفت. روش: روش اجرای مطالعه، روش فراتحلیل بود. برمبنای آن جامعه نمونه، براساس الگوی پریسما، در نهایت11 مقاله مرتبط انتخاب و در بخشهای انگاره، رویکرد، ماهیت، روش و محورهای مفهومی باهم تطبیق داده شد. یافتهها: یافتههای فراتحلیلی حاکی از سه احتمال داشت: میان دختران و پسران در مقوله زبانآموزی تفاوت وجود دارد و دختران زودتر از پسران به این مهم دست مییابند؛ میان دختران و پسران در مقوله زبانآموزی تفاوتی وجود ندارد، بلکه در معرض عوامل دیگر قرار گرفتن، باعث تفاوت میشود؛ در برخی کلمات(احساسی، عاطفی و..) دختران زودتر صاحب مؤلفههای کلامی(درک و بیان) میشوند. در برخی کلمات( حرکتی، ابزاری..) پسران زودتر زبان را میآموزند. نتیجه-گیری: اینکه اکثر پژوهشگران مورد بررسی معتقد به وجود تفاوت جنسیتی در حوزه زبان آموزی در کودکان بودند، اما برخی هم معتقد بودند تفاوت ناشی از عوامل دیگری است، که در زبان خود را نشان داد. لذا نیاز هست عوامل جانبی مؤثر بر زبان آموزی مورد کنترل بیشتری قرار گیرد، تا عناصر اثرگذار بر تفاوتهای زبان بهتر شناخته شوند | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ جنسیت؛ زبانآموزی؛ کودک؛ فراتحلیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A meta-analysis on conceptual differences of language learning in children's learning studies based on gender | ||
نویسندگان [English] | ||
nasser kamalpourkhoub1؛ hedayatallah taghizadeh2 | ||
1تهران - بهارستان- گلستان کوچه یکم | ||
2Assistant Professor of Literature and Foreign Languages, Farhangian University, Tehran-Pardis, Shahid Mofatteh Shahrerey-Iran | ||
چکیده [English] | ||
. Background and Objectives:The present study aimed to analyze the existing scientific reports on child lanaguge development focusing on the the differences between girls and boys in early childhood(1-5 years). Method: A meta-analysis was used to carry oiutv the study. According to the Prisma model, 11 relevant articles were selected and analyzed with respect to their concepts, approaches, nature, methods, and conceptual feameworks. Findings:The findings indicated three possibilities: First, there is a difference between girls and boys in language development, and girls achieve this earlier than boys. Second, there is no difference between boys and girls in language learning, but being exposed to other factors such as psychological traits and individual differneces would caus the discrepencies.Third, dferences ie in the learning of transactional and interactional functions of lanaguge, as boys devlop the former inan earlier time and girls the latter. Conclusion: Most of the studies reported believe in the existence of gender differences in language development of children, but some believe that the difference is caused by other factors such as psychological traits and individual differneces.Therefore, it is necessary to control the intervening factors affecting language development in children, so that the elements affecting language differences can be better revealed | ||
کلیدواژهها [English] | ||
child, education, language, learning, gender, meta-analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |