
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 471 |
تعداد مقالات | 3,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,296,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,470,462 |
فراتحلیلی بر تفاوتهای انگارهای زبانآموزی در مطالعات یادگیری کودکان بر مبنای شاخص جنسیت | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 42، خرداد 1404، صفحه 55-70 اصل مقاله (580.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.14808.4244 | ||
نویسندگان | ||
ناصر کمالپورخوب* 1؛ هدایت الله تقی زاده2 | ||
1مأمور آموزشی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه فرهنگیان تهران، پردیس شهید مفتح شهرری، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: این جستار با هدف بررسی مطالعات نظری-تجربی پژوهشگران حوزه زبان آموزی کودک، برای شناسایی تفاوتهای انگارهای زبانآموزی دختران و پسران در سنین اولیه کودکی(1-5سال) انجام گرفت. روش: روش اجرای مطالعه، روش فراتحلیل بود. برمبنای آن جامعه نمونه، براساس الگوی پریسما، در نهایت11 مقاله مرتبط انتخاب و در بخشهای انگاره، رویکرد، ماهیت، روش و محورهای مفهومی باهم تطبیق داده شد. یافتهها: یافتههای فراتحلیلی حاکی از سه احتمال داشت: میان دختران و پسران در مقوله زبانآموزی تفاوت وجود دارد و دختران زودتر از پسران به این مهم دست مییابند؛ میان دختران و پسران در مقوله زبانآموزی تفاوتی وجود ندارد، بلکه در معرض عوامل دیگر قرار گرفتن، باعث تفاوت میشود؛ در برخی کلمات(احساسی، عاطفی و..) دختران زودتر صاحب مؤلفههای کلامی(درک و بیان) میشوند. در برخی کلمات( حرکتی، ابزاری..) پسران زودتر زبان را میآموزند. نتیجه-گیری: اینکه اکثر پژوهشگران مورد بررسی معتقد به وجود تفاوت جنسیتی در حوزه زبان آموزی در کودکان بودند، اما برخی هم معتقد بودند تفاوت ناشی از عوامل دیگری است، که در زبان خود را نشان داد. لذا نیاز هست عوامل جانبی مؤثر بر زبان آموزی مورد کنترل بیشتری قرار گیرد، تا عناصر اثرگذار بر تفاوتهای زبان بهتر شناخته شوند | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ جنسیت؛ زبانآموزی؛ کودک؛ فراتحلیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A meta-analysis on conceptual differences of language learning in children's learning studies based on gender | ||
نویسندگان [English] | ||
nasser kamalpourkhoub1؛ hedayatallah taghizadeh2 | ||
1Educational Officer, Department of Social Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Literature and Foreign Languages, Farhangian University, Tehran-Pardis, Shahid Mofatteh Shahrerey-Iran | ||
چکیده [English] | ||
. Background and Objectives:The present study aimed to analyze the existing scientific reports on child lanaguge development focusing on the the differences between girls and boys in early childhood(1-5 years). Method: A meta-analysis was used to carry oiutv the study. According to the Prisma model, 11 relevant articles were selected and analyzed with respect to their concepts, approaches, nature, methods, and conceptual feameworks. Findings:The findings indicated three possibilities: First, there is a difference between girls and boys in language development, and girls achieve this earlier than boys. Second, there is no difference between boys and girls in language learning, but being exposed to other factors such as psychological traits and individual differneces would caus the discrepencies.Third, dferences ie in the learning of transactional and interactional functions of lanaguge, as boys devlop the former inan earlier time and girls the latter. Conclusion: Most of the studies reported believe in the existence of gender differences in language development of children, but some believe that the difference is caused by other factors such as psychological traits and individual differneces.Therefore, it is necessary to control the intervening factors affecting language development in children, so that the elements affecting language differences can be better revealed | ||
کلیدواژهها [English] | ||
child, education, language, learning, gender, meta-analysis | ||
مراجع | ||
Brodin. j, Renblad. K. (2020). Improvement of preschool children’s speech and language skills, early child development and care, VOL. 190, NO. 14, 2205–2213. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1564917.
Ebrahimi, A. A. (2017). Language development and learning. Exceptional education, (152)3. 9-20. [In Persian]. http://exceptionaleducation.ir/article-1-1286-fa.html.
Eriksson. E, Peter B. Marschik, Tiia Tulviste. et. al. (2012). Differences between girls and boys in emerging language skills: evidence from language. communities. British Journal of Developmental, Psychology, 30, 326-343. DOI: 10.1111/j.2044-835X.2011.02042.x.
Fenson, L., Dale, P. S., Reznick, J. S., Bates, E., Thal, D., & Pethick, S. (1994). Variability in early communicative development. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(5), 174–185. DOI: 10.4236/als.2019.74012.
Feldman, M. H. (2020). How Young Children Learn Language and Speech. American Academy of Pediatrics, Vol. 40 No. 8, 397-411. doi: 10.1542/pir.2017-0325.
Firmansyah. D, Siliwangi. S. (2018) analysis of language skills in primary school children (study development of child psychology of language). Journal of Elementary Education Volume 2, P-ISSN: 2580-9326. DOI: https://doi.org/10.22460/pej.v1i1.668.
Galsworthy M. J., Dionne G., Dale P. S. & Plomin R. (2000). Sex differences in early verbal and nonverbal cognitive development. Developmental Science, 3(2), 206–215. DOI:10.1111/1467-7687.00114.
Hutauruk. B. S. (2015) Children First Language Acquisition at Age 1-3 Years Old in Balata. IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS) Volume 20, Issue 8, Ver, PP 51-57. DOI:10.46336/ijlcb.v2i3.140.
Jafari Naimi A., Arani Kashani Z., Mohamadi R. Rasouli M. Syntax Comprehension in 4-6Year Old Foster Children. Function and Disability Journal. 2018 (Autumn). Vol 1. No: 4. Pages: 45-53. DOI: 10.30699/fdisj.1.3.45.
Luinge. M. R, Post. W. J, wit. H. P. (2006). The Ordering of Milestones in Language Development for Children From 1 to 6 Years of Age. Journal of Speech Language and Hearing Research. DOI. 10.1044/1092 4388, 067.
Marjanovc-Umek. L. & Fekonja-Peklaj. U. (2017). Gender Differences in Children’s Language: A Meta-Analysis of Slovenian Studies. c e p s Journal | Vol.7 | No2. DOI:10.26529/cepsj.171.
McCauley, S. M., & Christiansen, M. H. (2019). Language learning as language use: A cross-linguistic model of child language development. Psychological Review, 126(1), 1–51. https://doi.org/10.1037/rev0000126.
McGinnity. F, McMullin. P, Murray. A, Russell. H, Smyth. E. (2022). Understanding differences in children’s reading ability by social origin and gender: The role of parental reading and pre- and primary school exposure in Ireland. Research in Social Stratification and Mobility journal homepage: www.elsevier.com/locate/rssm. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2022.100729.
Meniado, c. joel. (2016). First language acquisition: A case study of a three-year old Lebanese child. Journal of Child Language Acquisition and Development – JCLAD Vol: 4 Issue: 3 98-112. https://www.researchgate.net/publication/.
Miller, H. P. (2017). Theories of developmental psychology, from childhood to adulthood. Translator, Sharifi-Daramidi, Parviz, Shahi, Mohammad Reza: Tehran, Publishing House. [In Persian]. . https://ravabook.ir..
Nguyen. D, Jaekel. N, Siklander. S & Wang. L. (2024). Second Language Learning Through Play in Early Childhood Education: A Systematic Review, See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/385223377, DOI: 10.35542/osf.io/gtw.
Piaget, J, Inhelder, B. (2014). Child Psychology. Translator, Tawfiq, Zainab. Publication.
Piaget. J, Inhelder. B. (2014). Child Psychology. Translator, Tawfiq, Zainab. Publication. [In Persian]. https://nashreney.com/product.
Rinaldi. P, Pasqualetti. P, Volterra. V And Cristina. M. (2021). Caselli Gender differences in early stages of language development. Some evidence and possible explanations. Journal of Neuroscience Research published by Wiley Periodicals LLC. 1–11. DOI:10.1002/jnr.24914.
Ullman, M. T., Miranda, R. A., &Travers, M. L. (2008). Sex differences in the neurocognition of language. In J. B. Becker, K. J. Berkley, N. Geary, E. Hampson, J. Herman, & E. Young (Eds.), Sex on the brain, From genes to behavior, 291-310. DOI:10.1093/acprof:oso/9780195311587.001.0001.
Varshney, R. L. (2003) An Introductory Textbook of Linguistics & Phonetic. India: Student Store. 1(2):8-20. DOI:10.56874/jeel.v1i2.241.
Wilymafidini, O. (2015). An analysis of child language development. inovish journal, Vol. 3, No. 1. DOI:10.35314/inovish.v3i1.281.
Xu. J, Lin. F, Liu. S, at. el. (2021). Gender Differences Among Children in Language Expression of Emotional and Motion Related Words. Advances in Social Science, Education and, Humanities Research, volume 615. DOI:10.2991/assehr.k.211220.194.
Zurriyati, Alemina Br. P. A, Fika E. E & Khairunnisa. T. (2023). Language Acquisition of 4-5-Year-Old Toddlers: Indonesian and English in the Covid-19 Era. Jurnal Ilmu Sosial dan. Ilmu Politik Malikussaleh (JSPM), 4 (1). Hal. 182-195. Januari-Juni 2023.
DOI. 10.29103/jspm, v%vi%i.10944.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |