
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,126 |
شایستگی های حرفه ای مربیان پیش از دبستان: مطالعه ای فراترکیب | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2025.12392.3641 | ||
نویسندگان | ||
جواد پورکریمی* 1؛ فاطمه خاکپور2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، ارائه مولفه های ارزیابی شایستگی حرفه ای مربیان مهد های کودک است. زیرا مهد های کودک، نقشی اساسی در رشد کودکان دارند. در واقع مهدکودکی را می توان کارآمد دانست که شایستگی های حرفه ای مربیان آن از سطح بالایی برخوردار باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به صورت فراترکیب انجام شده است. در این مقاله از پایگاه های اطلاعات علمی داخلی و خارجی در بازه زمانی 1380 تا 1400 و همچنین 2002 تا 2022 تعداد 321 سند علمی در حوزه شایستگی حرفه ای مربیان مهد های کودک را مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس پالایش ها ی چندگانه فراترکیب، تعداد 33 سند علمی با معیارهای مورد پذیرش، منطبق بود و مورد مطالعه نهایی قرار گرفت. در نتیجه ترکیب یافته ها، 14 مولفه اصلی (مهارت فناوری، مهارت ارتباطی، مهارت آموزشی، مهارت هنری، ویژگی اخلاقی، ویژگی شخصیتی، توانایی تحلیلی، توانایی سیستمی، توانایی ترکیبی، دانش حرفه ای، دانش پایه، نگرش ملی، نگرش دینی، نگرش به کودک) و54 مولفه فرعی و 5 بُعد یافت شد که عمومیت بیشتری داشتند و با فرهنگ کشور ما منطبق بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی حرفه ای؛ مربیان؛ مهدکودک؛ فراترکیب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Professional competencies of preschool teachers: a meta-composite study | ||
نویسندگان [English] | ||
javad Pourkarimi1؛ Fatemeh Khakpour2 | ||
1Association Professor of University of Tehran | ||
2Senior student of educational management at University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to present the components of the evaluation of the professional competence of kindergarten teachers. Because kindergartens play an essential role in children's development. In fact, a kindergarten can be considered efficient if the professional qualifications of its teachers are of a high level. The current research is applied in terms of purpose, which was done in a meta-composite way. In this article, the number of 321 scientific documents in the field of professional competence of kindergarten teachers was evaluated from domestic and foreign scientific databases in the period from 1380 to 1400 and also from 2002 to 2022, and based on multiple refinements, the number 33 scientific documents were consistent with the accepted criteria and were the final study. As a result of combining the findings, 14 main components (technology skills, communication skills, educational skills, artistic skills, moral characteristics, personality characteristics, analytical ability, systemic ability, combined ability, professional knowledge, basic knowledge, national attitude, religious attitude, Attitude towards the child) and 54 sub-components and 5 dimensions were found which were more general and consistent with the culture of our country. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional competence, teachers, kindergarten, extracomposition | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |