
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 481 |
تعداد مقالات | 3,728 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,407,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,538,616 |
بررسی اختلالات خواندن و نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی با رویکرد توسعة حرفهای (مطالعة موردی شهرستان مارگون) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 6، شماره 2، تیر 1404، صفحه 27-56 اصل مقاله (686.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.18258.1190 | ||
نویسندگان | ||
علی بازوند* ؛ فرشاد مختاری فر | ||
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: اختلالات یادگیری مقولهای است که درصد قابل توجهی از دانشآموزان از دوران ابتدایی تا متوسطه را در برمیگیرد. اختلال خواندن و نوشتن از مهمترین و رایجترین انواع اختلالات یادگیری است. روش بررسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع زمینهای است. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول شهرستان مارگون است. این پژوهش از طریق نمونهگیری خوشه-ای از بین 19 مدرسه 120 نفر انتخاب شدهاست. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ پردازش شناختی و تدوین فرم کوتاه پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب و تنیدگی و سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از طریق سنجش میزان معدل دو سال اخیر دانشآموزان است. به منظور تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از نرمافزارspss استفادهشدهاست.یافتهها: یافتهها نشان میدهد میانگین و خطای استاندارد کل هریک از ابعاد پردازش اطلاعات در اختلال خواندن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی مارگون از 75/25 تا 98/25 است. تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول با اختلال خواندن در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون وجود دارد. میانگین و خطای استاندارد کل هریک از ابعاد پردازش اطلاعات در اختلال نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون از 80/24 تا 92/38 است. تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول با اختلال نوشتن در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میانگین متغیرهای، اضطراب، افسردگی و استرس برای دانشآموزان دختر به ترتیب، اضطراب 22/1، افسردگی 08/1 و استرس 18/1 و برای دانشآموزان پسر به ترتیب اضطراب 16/1، افسردگی 14/1 و استرس 17/1 است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات؛ خواندن؛ نوشتن؛ ادبیات؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Inspecting Reading and Writing Disorders of Junior High School Students in Persian Literature Lessons with a Professional Development Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
ALI bazvanda؛ Farshad Mokhtari Far | ||
Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Learning disorders refer to problems that affect the learning and understanding of information process and include a significant percentage of students from elementary to high school. Reading and writing disorders, which are generally known as learning disorders, can have a great impact on the education and daily life of individuals. The method of this research is descriptive/field type. The statistical population is junior high school students in Margoon, Iran. This research has been selected through cluster sampling from 19 schools, 120 people. The data collection tool is the cognitive processing questionnaire and the development of a short form of the depression, anxiety and stress questionnaire and the assessment of students' academic progress by measuring their average through the last two years. SPSS software was used to analyze the research findings. The findings showed that the mean and total standard error of each dimension of information processing in reading disorder of first-year secondary school students in Persian literature courses in Margoon range from 25.75 to 25.98. There is a significant difference between various dimensions of the cognitive processing scale in junior high school students with reading disorder in Persian literature courses in Margoon. The mean and total standard error of each dimension of information processing in writing disorder of the students in Persian literature courses in range from 24.80 to 38.92. There is a significant difference between different dimensions of the cognitive processing scale in junior high school students with writing disorder in Persian literature courses in Margoon. The results showed that the average of the variables such as anxiety, depression and stress for female students is 1.22, 1.08 and 1.18, respectively and for male students is 1.16, 1.14 and 1.17, respectively | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Disorders, Persian Literature, Students, Reading, Writing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |