
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
بررسی اختلالات خواندن و نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی با رویکرد توسعة حرفهای (مطالعة موردی شهرستان مارگون) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.18258.1190 | ||
نویسندگان | ||
علی بازوند* 1؛ فرشاد مختاری فر2 | ||
1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دبیر آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: اختلالات یادگیری مقولهای است که درصد قابل توجهی از دانشآموزان از دوران ابتدایی تا متوسطه را در برمیگیرد. اختلال خواندن و نوشتن از مهمترین و رایجترین انواع اختلالات یادگیری است. روش بررسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع زمینهای است. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول شهرستان مارگون است. این پژوهش از طریق نمونهگیری خوشه-ای از بین 19 مدرسه 120 نفر انتخاب شدهاست. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ پردازش شناختی و تدوین فرم کوتاه پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب و تنیدگی و سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از طریق سنجش میزان معدل دو سال اخیر دانشآموزان است. به منظور تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از نرمافزارspss استفادهشدهاست.یافتهها: یافتهها نشان میدهد میانگین و خطای استاندارد کل هریک از ابعاد پردازش اطلاعات در اختلال خواندن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی مارگون از 75/25 تا 98/25 است. تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول با اختلال خواندن در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون وجود دارد. میانگین و خطای استاندارد کل هریک از ابعاد پردازش اطلاعات در اختلال نوشتن دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون از 80/24 تا 92/38 است. تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف مقیاس پردازش شناختی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول با اختلال نوشتن در دروس ادبیات فارسی شهرستان مارگون وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میانگین متغیرهای، اضطراب، افسردگی و استرس برای دانشآموزان دختر به ترتیب، اضطراب 22/1، افسردگی 08/1 و استرس 18/1 و برای دانشآموزان پسر به ترتیب اضطراب 16/1، افسردگی 14/1 و استرس 17/1 است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات؛ خواندن؛ نوشتن؛ ادبیات؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the reading and writing disorders of first secondary students in Persian literature courses with a professional development approach (a case study of Margun city) | ||
نویسندگان [English] | ||
ALI bazvanda1؛ Farshad Mokhtari Far2 | ||
1Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Secretary of Education | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: Learning disorders is a category that includes a significant percentage of students from elementary to high school. Reading and writing disorder is one of the most important and common types of learning disorders. Analysis Method: The method of this research is descriptive of the contextual type. The statistical population of this research is the students of the first secondary school in Margun city. 120 people were selected from four schools through cluster sampling. The tool for collecting research is the cognitive processing questionnaire and compiling the short form of the depression. anxiety and stress questionnaire and measuring the academic progress of the students through measuring the GPA of the last two years of the students. In order to analyze the research findings. spss 23 software was used. Findings:The results show that the total mean and standard error of each dimension of information processing in the reading disorder of first secondary students in Persian literature courses in Margon city is from 25.75 to 25.98. There is a significant difference between the different dimensions of the cognitive processing scale in first secondary students with reading disorders in Persian literature courses in Margun city. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
disorders, reading, writing, literature, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |