
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,232 |
بررسی نگرش معلمان درس زبان انگلیسی مدارس زنجان به کتابهای درسی انگلیسی مدارس | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.18694.1139 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا طوسی نصرآبادی* 1؛ مهدی زینالی2؛ مهدی محمدی2 | ||
1استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: این مطالعه با هدف بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی مدارس زنجان نسبت به کتابهای درسی انگلیسی انجام شد تا نقاط قوت و ضعف این کتابها را شناسایی کرده و پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت آنها ارائه دهد.. روشها: پژوهش حاضر از نوع کمی و با استفاده از پرسشنامهای ساختاریافته انجام شد. جامعه آماری شامل 22 معلم زبان انگلیسی با حداقل یک سال سابقه تدریس کتابهای درسی انگلیسی در مدارس زنجان بود. پرسشنامه شامل 29 سؤال در پنج بخش اصلی (کیفیت محتوا، وضوح و شفافیت، فعالیتها و تمرینات، چیدمان و طراحی، و تطبیق و همسویی) طراحی شد و دادهها از طریق نظرسنجی آنلاین جمعآوری گردید.. یافتهها: نتایج نشان داد که کتابهای درسی از نظر سطح زبانی و جنبههای فرهنگی عملکرد مثبتی داشتهاند، اما در بخشهای محتوا، شفافیت مطالب، بومیسازی، تطبیق با کتابهای همدوره، چیدمان و طراحی، نقاط ضعف قابل توجهی وجود دارد. نتیجهگیری: سطح زبان کتابها برای اکثر دانشآموزان مناسب ارزیابی شد و جنبههای فرهنگی مانند معرفی شخصیتهای سرشناس و ارزشهای ملی مورد توجه قرار گرفته بود. پیشنهادات اصلی شامل بهروزرسانی محتوا، شفافسازی توضیحات، افزایش جذابیت تمرینات، بهبود چیدمان و طراحی، و همسویی بیشتر با برنامهی درسی و سایر منابع آموزشی است.. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی کتاب درسی؛ . نگرش؛ معلمان؛ .کتاب درسی انگلیسی؛ .محتوای درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Attitudes of English Language Teachers in Zanjan Schools towards English Textbooks | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Tusi Nasrabadi1؛ mehdi Zeynali2؛ mehdi mohammadi2 | ||
1Assistant professor, Department of English language teaching, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This study aimed to investigate the attitudes of English language teachers in Zanjan schools towards English textbooks, identifying their strengths and weaknesses, and providing suggestions for improving their quality. Methods: The research was quantitative in nature and utilized a structured questionnaire. The statistical population included 22 English teachers with at least one year of experience teaching English textbooks in Zanjan schools. The questionnaire consisted of 29 questions across five main sections (content quality, clarity and transparency, activities and exercises, layout and design, and alignment and consistency). Data were collected through an online survey. Findings: The results indicated that the textbooks performed positively in terms of language level and cultural aspects. However, significant weaknesses were identified in areas such as content, clarity of materials, localization, alignment with other textbooks, and layout and design.Conclusion: The language level of the textbooks was deemed appropriate for most students, and cultural aspects, such as the introduction of prominent figures and national values, were well-addressed. Key recommendations include updating the content, clarifying explanations, making exercises more engaging, improving layout and design, and enhancing alignment with the curriculum and other educational resources. Key recommendations include updating the content, clarifying explanations, . . . . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
.Textbook evaluation, .Teacher, attitude, .English textbook, . Curriculum Content | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |