
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,234 |
چالش های اخلاقیِ آموزشِ مبتنی بر متاورس | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.18704.1143 | ||
نویسنده | ||
هما رحمانی* | ||
گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
متاورس با ایجاد ارتباطات دیجیتالی پیچیده بین دنیای مجازی و فیزیکی، فرصتهای بیسابقهای را برای بهرهبرداری از مزایای خود نسبت به پلتفرمهای آموزشی مرسوم فراهم میکند. تغییر در نظام آموزشی برای پاسخ به نیازهای دانشآموزان هر نسل اجتنابناپذیر است و سیستم آموزشی به سمت فنآوریهایی حرکت میکند که نیازهای نسل Z و نسل آلفا را برآورده کند. پژوهش حاضر به بررسی مسائل اخلاقی ادغام متاورس در محیط های آموزشی پرداخته است. در این پژوهش، به ملاحظا ت اخلاقی مهمی از جمله نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی، تهدیدهای امنیت دادهها، شکاف دیجیتالی گسترده و ... پرداخته شده است. این پژوهش با یک رویکرد کیفی و با استفاده از روش مرورسیستماتیک مقالات مرتبط با موضوع را مورد مطالعه قرار داده است. مرور سیستماتیک ترکیبی جامع و بیطرفانه ازتحقیقات موجود را تضمین میکند و درک کاملی از وضعیت فعلی دانش در این زمینه ارائه میدهد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در حالی که متاورس، ظرفیت زیادی برای ایجادتحول در آموز ش دارد، اما حفظ استانداردهای اخلاقی و کاهش مدبرانه خطرا ت احتمالی نیز موضوع با اهمیتی است. ملاحظات اخلاقی نظیر حفظ حریم خصوصی دادهها، نگرانیهای امنیتی، مشکلات قانونی و نظارتی، شکاف دیجیتال و نابرابری اجتماعی، هویت و بازنمایی، تاثیرات روانشناختی، چالشهای مالکیت معنوی، آزار کاربران، رضایت آگاهانه و فراگیری از جمله مسائل مهمی هستند که باید به آنها توجه شود. با اجرا ی راه حلهای پیشنهادی، موسسات آموزشی میتوانند از ظرفیت کامل فنآوری متاورس بهره ببرند و در عین حال از منافع همه ذینفعان محافظت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
متاورس؛ آموزش؛ اخلاق؛ امنیت؛ ملاحظات اخلاقی؛ واقعیت مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ethical Challenges of Metaverse-Based Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Homa Rahmani | ||
Islamic Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
By creating complex digital connections between the virtual and physical worlds, the metaverse offers unprecedented opportunities to exploit its advantages over traditional educational platforms. This study explores the ethical issues of integrating the metaverse into educational environments. In this study, important ethical considerations such as privacy concerns, data security threats, the wide digital divide, etc. were addressed. This research has studied the articles related to the topic with a qualitative approach and using a systematic review method. The research findings suggest that while the metaverse has great potential to transform education, maintaining ethical standards and prudently mitigating potential risks is also an important issue. Ethical considerations such as data privacy, security concerns, legal and regulatory issues, digital divide and social inequality, identity and representation, psychological impacts, intellectual property challenges, user harassment, informed consent, and inclusiveness are among the important issues that need to be addressed. By implementing the proposed solutions, educational institutions can harness the full potential of metaverse technology while protecting the interests of all stakeholders. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metaverse, Education, Ethics, Security, Ethical Considerations, Virtual Reality | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |