
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,229 |
بررسی تاثیر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی بر عملکرد دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در درس ریاضیات پایه | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.18748.1144 | ||
نویسندگان | ||
محمد علیزاده جمال* 1؛ علی حمیدی2 | ||
1گروه آموزش ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی بر عملکرد دانشجویان رشته آموزش ابتدایی در درس ریاضیات پایه انجام شد. روشها: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی بود و نمونهای به حجم 348 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین تمامی ابعاد انگیزش درونی (دانستن، دستاورد، تجربه) و عملکرد تحصیلی در درس ریاضیات، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، ابعاد "منسجم" و "درونفکنی" انگیزش بیرونی نیز با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشتند. با این حال، نتایج نشان داد که انگیزش درونی نقش پیشبینیکننده قویتری نسبت به انگیزش بیرونی در عملکرد تحصیلی دارد. نتیجهگیری: به طور کلی، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تقویت انگیزش درونی دانشجویان، به ویژه انگیزه برای یادگیری و کسب دانش، میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضیات کمک شایانی کند. این یافتهها میتواند پایهگذار برنامههای آموزشی و استراتژیهای تدریس مؤثری باشد که به تقویت هر دو نوع انگیزش در دانشجویان کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ابتدایی؛ انگیزش بیرونی؛ انگیزش درونی؛ عملکرد تحصیلی؛ ریاضیات پایه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of intrinsic and extrinsic academic motivation on the performance of elementary education students at Farhangian University in basic mathematics | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Alizadehjamal1؛ Ali Hamidi2 | ||
1Department of Mathematics Education, Faculty of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The present study aimed to investigate the effect of intrinsic and extrinsic academic motivation on the performance of elementary education students in basic mathematics. Methods: The statistical population of the study included all undergraduate elementary education students at Farhangian University, and a sample of 348 people was selected by simple random method. Findings: The results of the study showed that there is a positive and significant correlation between all dimensions of intrinsic motivation (knowledge, achievement, experience) and academic performance in mathematics. Also, the "coherent" and "introjection" dimensions of extrinsic motivation also had a positive and significant relationship with academic performance. However, the results showed that intrinsic motivation has a stronger predictive role than extrinsic motivation in academic performance. Conclusion: In general, the findings of the study indicate that strengthening students' intrinsic motivation, especially the motivation to learn and acquire knowledge, can significantly help improve their academic performance in mathematics. These findings can form the basis for effective educational programs and teaching strategies that help strengthen both types of motivation in students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Primary education, extrinsic motivation, intrinsic motivation, academic performance, basic mathematics | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |