
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,134 |
بازتولید نقش های جنسیتی در برنامه های درسی مطالعه موردی: مطالعات اجتماعی پایه ششم دوره ابتدایی | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 6، شهریور 1403، صفحه 150-162 اصل مقاله (539.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2025.18757.1147 | ||
نویسندگان | ||
بابک سلمانی* 1؛ کبری محمدی2؛ مهین سلمانی3 | ||
1فارغ التحصیل دوره دکتری برنامه ریزی، دانشکده روا ن شناسی و علوم تربیتی.دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
3کارشناس ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی ، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی بازتولید نقشهای جنسیتی در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایة ششم دورة ابتدایی انجام یافته است. روشها: برای تحقق این هدف، محتوای این کتاب در چهار مؤلّفة جنسیتی شامل مذکر و مؤنث، والدین، خویشاوندان و نقش های شغلی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کمّی مورد بحث و مداقّه قرار گرفته است. در این مطالعه بنا به ماهیت آن، نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته شده است و کل محتوای این کتاب تحلیل شده است. پایایی کدگذاری ها به وسیله سه پژوهشگر و با اتفاق نظر بین آنها کسب شده است. از آمار توصیفی برای توصیف داده ها و از آزمون آماری خی دو برای تحلیل داده ها استفاده شده است. یافتهها: یافته ها نشان داد که در هر چهار مؤلّفة جنسیتی مورد بررسی، اکثریت و برتری از آن جنسیت مذکر بوده و تنها در انعکاس جنسیت والدین در تصاویر و متن پرسش ها، فعالیت ها و تمرین های کتاب درسی که به پدر و مادر اشاره داشتند برتری از آن والد مادر بوده و در کل بیشتر مفهومِ مذکرِ پدر، مورد تأکید مؤلّفان بوده است. نتیجهگیری: نتیجة کلی این که با در نظر گرفتن اصل هفتم برنامة درسی ملّی با عنوان «توجه به تفاوت ها»، توجه به تفاوت های جنسیتی به شکل یکسان و مناسب در این کتاب مورد توجه قرار نگرفته است و نیازمند توجه بیشتر برنامه ریزان درسی و مؤلّفان در بازبینی های آتی محتوای این کتاب است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازتولید نقشهای جنسیتی؛ اصل هفتم برنامه درسی ملی؛ کتاب مطالعات اجتماعی؛ تحلیل محتوا؛ پایه ششم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reproduction of gender roles in curricula Case Study: sixth grade social studies textbook of primary school | ||
نویسندگان [English] | ||
Babak Salmani1؛ kobra Mohammadi2؛ Mahin Salmani3 | ||
1PhD holder in Curriculum development, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
2M. A. holder in Curriculum development, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Urmia, Iran. | ||
3M. A. holder in Primary Education, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Urmia, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: This study aimed to investigate the reproduction of gender roles in the sixth-grade social studies textbook of primary school. Methods: To achieve this goal, the content of the textbook was analyzed across four gender components: male and female, parents, relatives, and job roles, utilizing quantitative content analysis techniques. In this study, a sample equal to the population was considered due to its nature, and the entire content of the textbook was analyzed. The reliability of the coding was established through consensus among three researchers. Descriptive statistics were used to summarize the data, and the chi-square test was employed for analysis. Findings: The results revealed that across all four gender components examined, males were the predominant gender, except for the portrayal of parents in images and text related to questions, activities, and exercises, where mothers were more prominently featured. Overall, the authors emphasized a male-centric view of the father. Conclusion: The overarching conclusion is that, despite the seventh principle of the national curriculum titled "Attention to Differences, " this textbook has not provided equal and appropriate attention to gender differences, necessitating greater focus from curriculum developers and authors in future revisions of the content. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reproduction of gender roles, the seventh principle of the national curriculum, social studies textbook, content analysis, sixth grade primary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |