
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
بررسی انتقادی طبیعتگرایی روششناختی از منظر تربیت اسلامی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.18340.1356 | ||
نویسنده | ||
حبیب کارکُن بیرق* | ||
گروه آموزش معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان (ارومیه) | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی انتقادی طبیعتگرایی روششناختی از منظر تربیت اسلامی است. بدین منظور از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. طبیعتگرایی بر دو نوع است: 1- طبیعتگرایی متافیزیکی یا فلسفی: به این معنا که چیزی فراتر از جهان طبیعی مانند خداوند و روح وجود ندارد. 2- طبیعتگرایی روششناختی: به معنای فراهم آوردن چارچوبی است که بتوان بر اساس آن به پژوهش علمی قوانین طبیعت پرداخت. چنین ادّعا میشود که دانشمندان دینمدار نیز میتوانند طبیعتگرای روششناختی، ولی خداباور باشند. البته با آشکار شدن پیشفرضهای متافیزیکی طبیعتگرایی روششناختی، آن نیز درنهایت به طبیعتگرایی فلسفی میرسد. در این مقاله به لحاظ تربیتی استدلال خواهد شد که از منظر تربیت توحیدی و نظر به تأثیر تربیتی عادت (به عنوان یک روش مهم تربیتی)، اینکه دانشمندی صرفاً طبیعتگرایی روششناختی را روش کار خود قرار دهد درنهایت به دانشمندی سکولار تبدیل خواهد شد، و با استناد به آیات قرآنی معلوم خواهد شد که چنین نگرشی برخلاف دیدگاه الهی و به دور از سبک زندگی توحیدی است. نتیجه مقاله اجمالاً چنین است که دیدگاه دینی دانشمند موحد باید تحقیقاتش را به نحو سوگیرانه مثبت و نه منفی، تحت تأثیر قرار دهد، چراکه دانش فارغ از ارزش تقریباً امری ناممکن است. لذا وی باید در تحقیقات علمی خود از طبیعتگرایی به دور باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
طبیعتگرایی روششناختی؛ تربیت اسلامی؛ قرآن؛ سوگیری؛ الحاد؛ عادت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critical review of methodological naturalism from the perspective of Islamic education | ||
نویسندگان [English] | ||
Habib Karkon | ||
Islamic Education Department, Farhangian University (Urmia) | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to critically examine methodological naturalism from the perspective of Islamic education. There are two types of naturalism: Metaphysical and Methodological. It will be argued from the point of view of monotheistic education and considering the educational effect of habit, if a scientist only uses methodological naturalism as his work method, he will eventually become a secular scientist, and with referring to the Quranic verses, it will be clear that such an attitude is against the divine view and far from monotheistic lifestyle. The conclusion is that a scientist, whether he wants it or not, will draw philosophical or theological conclusions after his empirical studies. An atheist scientist may consider himself committed to methodological naturalism, but it seems that for a Muslim scientist there is a commitment and obligation just the opposite, because the Holy Quran always invites Muslims to travel in the world and themselves and ultimately, to reach supernatural matters. Therefore, the religious perspective of the monotheistic scientist should influence his research in a positive and not negative biased way, because observation is always "theory-laden" and value-free science is almost impossible. Therefore, he should be far from naturalism in his scientific research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Methodological naturalism, Islamic education, Quran, bias, atheism, habit | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |