
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,234 |
تحلیل مؤلفههای ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2025.17577.1168 | ||
نویسنده | ||
عفت جامه شورانی* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
از اهداف کلیدی ساحت تربیتی و سیاسی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش توجه به ادبیات پایداری است که خوشبختانه متون مرتبط با آن بهمنظور فراهمآوردن زمینههای آموزشی و تربیتی در کتب درسی از جمله کتاب هفتم آموزش متوسطه فراهم آمده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و با هدف شناسایی میزان توجه به مؤلفههای ادبیات پایداری در کتاب فارسی هفتم به تحلیل مؤلفههایی همچون طرح مذهبی، نمادهای دینی و مذهبی، عشق به مردم، وطندوستی، حفظ میهن، امید به آینده و مدح آزادی و آزادگی و ذکر خاطرات انقلاب و دفاع مقدس پرداخته شده است. این بررسی نشان میدهد که در محتوای کتابهای درسی، طرح مذهبی و نمادهای دینی بهطور قابلتوجهی بیشتر از سایر مؤلفهها مورد تأکید قرار گرفتهاند. در مقابل، به مؤلفههایی نظیر مدح آزادی و آزادگی و ذکر خاطرات انقلاب و دفاع مقدس به میزان کمتری توجه شده است. با توجه به اهداف مندرج در اسناد تعلیم و تربیت و اهمیت تأثیرگذاری این مؤلفهها بر جامعه، پیشنهاد میشود که ترکیب این مؤلفهها مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد تا بتوان به توازن بهتری در این اثر دست یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات پایداری؛ فارسی؛ هفتم؛ شعر؛ نثر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the components of sustainability literature in the seventh Persian book Based on the Fundamental Transformation of Education document | ||
نویسندگان [English] | ||
efat jamehshorani | ||
Member of the faculty of Farhangian University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
One of the key goals of the educational and political field in the document of the fundamental transformation of education is to pay attention to sustainable literature, which fortunately, related texts have been provided in textbooks, including the seventh book of secondary education, in order to provide educational and educational contexts. The present research, using the content analysis method and with the aim of identifying the level of attention to the components of sustainability literature in the seventh Persian book, analyzes components such as religious design, religious and religious symbols, love for people, patriotism, preserving the homeland, hope for the future, and praising freedom and Freedom has been paid. This study shows that in the content of textbooks, religious design and religious symbols are emphasized significantly more than other components. On the other hand, components such as the praise of freedom and freedom and the call to fight have been paid less attention. Considering the goals listed in the education and training documents and the importance of the impact of these components on the society, it is suggested that the combination of these components be reviewed and revised in order to achieve a better balance in this work. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
fundamental، change، document, seventh ،Persian book | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |