
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,204 |
شناسایی چالشها و راهکارهای مصاحبة تخصصی معلمان مهارتآموز موسوم به ماده ۲۸ در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان بر اساس تجارب زیستهی مهارتآموزان | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.17343.1006 | ||
نویسندگان | ||
مظهر بابائی* 1؛ فاطمه دیجور2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه اموزشی علوم تربییتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
اهداف: مصاحبه و استخدام معلمان مهارت آموز، همواره با چالشهایی مواجه است. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای و راهکارهای مصاحبة تخصصی معلمان مهارتآموز موسوم به ماده ۲۸ در بدو ورود به دانشگاه فرهنگیان بر اساس تجارب زیستهی مهارتآموزان بود. روشها: برای دستیابی به این هدف، از پارادایم انتقادی، رویکرد کیفی و استراتژی پدیدارشناسی بود. همچنین ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبهنامه محقق ساختهی نیمهساختاریافته و از نمونهگیری در دسترس، بهره برده شد. مشارکت کنندگان پژوهش شامل 36 نفر از مهارت آموزان(21نفر مرد و 15نفر زن)، بودند. یافتهها: یافتههای پژوهش در دو گام چالشها و راهکارها حاصل شد. در گام نخست، به بیان چالشهای مصاحبه مهارتآموزان، شامل 3 مقوله و 28 گزاره پرداختهشد: کارگروهی، تمرین تحلیلی، ارائه شفاهی. گام دوم نیز، شامل ارائه راهکارها در ۳ مقوله و ۱۱ گزاره: اطلاعرسانی از موضوع تدریس در زمان مشخص، بررسی وضعیت روانی مهارتآموزان، تجهیز محل مصاحبه، خارجشدن جو مصنوعی تدریس، دورههای تخصصی برای ارزیابان، انجام مصاحبه در فواصل زمانی مشخص میباشد. نتیجهگیری: این دستهبندیها برای پاسخهای ارائه شدهای انجام گرفت که نشانه میدهند مصاحبه مهارتآموزان دارای موانع و مشکلاتی در زمینههای مختلفی است. باتوجهبه یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت فرایند مصاحبه تخصصی داوطلبان، از لحاظ محتوا و اجرا مشکلات، دارای چالشهای متنوع و متعددی است که با رفع آنها، بر اساس مؤلفههای الگوی ارائه شده، میتوان به پذیرش داوطلبانی برخوردار از صلاحیت حرفهای، باانگیزه و علاقهمند به حرفه معلمی و دارای سلامت جسمانی و روانی مناسب، برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان اقدام کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشها؛ دانشگاه فرهنگیان؛ راهکارها؛ مصاحبه تخصصی؛ مهارتآموزان؛ ماده ۲۸ | ||
موضوعات | ||
بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the challenges and solutions of the specialized interview of skilled teachers known as Article 28 upon entering Farhangian University based on the lived experiences of skilled learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Mazhar Babaee1؛ Fatemeh dedyjour2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
interviewing and hiring skilled teachers always faces challenges. The main goal of the current research was to identify the challenges of the article 28 skill trainees in the academic year of 2024 in Kurdistan وbased on their lived experiences. Methods: To achieve this goal, a critical paradigm, a qualitative approach and a phenomenological strategy were used. Also, the data collection tool, the semi-structured researcher's interview form, and available sampling were used. The participants of the research included 36 students (21 men and 15 women). Findings: The findings of the research were obtained in two steps: challenges and solutions. In the first step, the challenges of interviewing skill learners were discussed, including 3 categories and 28 propositions: working group, analytical practice, oral presentation. The second step also includes providing solutions in 3 categories and 11 propositions: providing information on the subject of teaching at a specific time, checking the mental state of skill learners, equipping the interview place, removing the artificial atmosphere of teaching, specialized courses for evaluators, conducting interviews at specific time intervals. Conclusion: These categories were made for the provided answers, which indicate that the interview of skilled learners has obstacles and problems in various fields. According to the findings of the research, it can be concluded that the process of specialized interview of candidates, in terms of content and implementation of problems, has various and numerous challenges that by solving them, based on the components of the presented model, it is possible to accept candidates with professional qualifications, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Challenges, Farhangian University, Solutions, Expert Interview, Skilled Students, Article 28 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |