
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,232 |
تحلیل محتوای کتب علوم تجربی پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به ابعاد سلامتی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 37- ویژه نامه، اسفند 1403، صفحه 33-51 اصل مقاله (438.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.18794.1523 | ||
نویسندگان | ||
نورمحمد براهوئی مقدم* 1؛ مجید کهرازهی2؛ احمد براهوئی مقدم3 | ||
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش منطقه میرجاوه | ||
3گروه روانشناسی آموزش و پرورش منطقه نصرت آباد زاهدان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه محتوای کتب درسی علوم تجربی پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی به مولفه های آموزش بهداشت، سلامت و محیط زیست میباشد. روش پژوهش بصورت توصیفی و به شیوه تحلیل محتوا بود که برای گردآوری داده ها از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کتب درسی علوم تجربی پایه های اول تا ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 بود. واحد تحلیل نیز شامل تمام صفحات (شامل متون، تصاویر، فعالیت ها و پرسش ها) بود که برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل، از روش آمار توصیفی (جداول فراوانی و درصد) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن بود که محتوای کتب علوم تجربی دوره ابتدایی به تمامی ابعاد سلامت پرداخته اما میزان توجه به برخی از ابعاد سلامت از یکنواختی، تعادل و فراوانی مطلوبی برخوردار نبوده است. به طوری که به سلامت زیست محیطی و سلامت جسمی بیشتر و به سلامت معنوی و سلامت روانی کمتر پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتب علوم تجربی؛ دوره ابتدایی؛ ابعاد سلامت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |