
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 464 |
تعداد مقالات | 3,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,198,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,396,914 |
مطالعه اثربخشی یادگیری بخش ماشینهای علوم نهم از طریق کاوشگری بر نحوه یادگیری دانش آموزان | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 37- ویژه نامه، اسفند 1403، صفحه 52-68 اصل مقاله (442.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.18773.1521 | ||
نویسندگان | ||
محمد غفارزاده* 1؛ محمدرضا غفارزاده2 | ||
1دانشجوی دکتری شیمی معدنی - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - تبریز - ایران | ||
2دانشجوی دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
آموزش علوم بر یادگیری عمیق مفاهیم علمیو رفع بدمفهومش های فراگیران متمرکز و به شدت تحت تأثیر تفکر برساختگرایی قرار گرفت. از ملزومات آن، انتخاب روش تدریس مناسب و کاوشگرانه است، زیرا نیروهای بالقوه فراگیران را به سطح عملی ارتقا میدهد و معلم را نسبت به توانمندیهای خلاق آگاه میکند. پژوهش زیر برای بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر کاوشگری، بر یادگیری علوم تجربی نهم انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل سه بخش در حیطه دانش، مهارت و نگرش طراحی شد. نتایج نشان داد روش کاوشگری قادر به رفع کردن بدمفهومش "با استفاده از ماشینهای ساده کار کمتری انجام میشود" شد و تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده شد، ولی در مؤلفههای محاسبه کار در ماشینهای ساده و شناخت ماشینهای ساده تفاوت معناداری مشاهده نشد. ارزشیابی تکوینی فراگیران توسط چک لیستی با شاخصهای متفاوتی در زمینه های مختلف مانند طراحی آزمایش، انتخاب وسایل، استفاده درست از وسایل حین آزمایش، جمع آوری دادهها و تبیین و نتیجهگیری، در نتایج مؤلفه های حیطه عاطفی و روانی-حرکتی، تفاوت معناداری بین دادههای استخراج شده وجود داشت و نمرات پیش آزمون و پس آزمون دانشآموزان باهم متفاوت بود. تحلیل کیفی ارزشیابی تکوینی نشان داد کاوشگری تأثیر مثبتی بر مهارت ها، خصوصا مهارت های فرآیندی داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
کاوشگری؛ علوم تجربی؛ تحلیل؛ ماشین ها | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |