
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,145 |
رویکرد اطلاعاتی آنتروپی شانون در تحلیل محتوی برنامه درسی علوم تجربی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 37- ویژه نامه، اسفند 1403، صفحه 86-100 اصل مقاله (576.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.18779.1520 | ||
نویسندگان | ||
سیدبهاالدین کریمی* ؛ عبداله عالی شیرمرد | ||
استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش با هدف تحلیل برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس سبکهای یادگیری وارک با رویکرد آنتروپی شانون انجام پذیرفته است. بنابراین روش پژوهش کمی و از نوع تحلیل محتوی است. جامعهآماری شامل کل عناصر برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی که با استفاده از روش کل شماری تمام عناصر از جمله اهداف، محتوی، روش تدریس و ارزشیابی مورد تحلیل قرار گرفتند. برای انجام تحلیل محتوا ابتدا چک لیست مناسبی تهیه و در اختیار اساتید حوزه برنامه درسی و روانشناسی تربیتی قرار گرفت و شاخصها مورد تغییر و تعدیل قرار گرفت که پس از تایید، چک لیست به تأیید 6 نفر از متخصصین حوزه مطالعات برنامه درسی و روانشناسی تربیتی نیز رسید. برای تجزیه و تحلیل از روش آنتروپی شانون استفاده گردید. با توجه به تحلیل دادههای به دست آمده از بررسی میزان توجه برنامه های درسی علوم تجربی ششم ابتدایی به سبک های یادگیری به نظر میرسد که در برنامه درسی(هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) ششم ابتدایی سبک دیداری در رتبه اول قرار دارد. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت سبک ارجح در برنامههای درسی علوم تجربی ششم ابتدایی سبک دیداری است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل برنامه درسی؛ علوم تجربی؛ سبکهای یادگیری؛ پایه ششم ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |