| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,699 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,160 |
استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی در آموزش علوم | ||
| پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
| مقاله 6، دوره 10، شماره 37- ویژه نامه، اسفند 1403، صفحه 101-122 اصل مقاله (497.2 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/basic.2025.18784.1522 | ||
| نویسنده | ||
| امیرحسین چشمه خاور* | ||
| گروه علوم پایه، پردیس شهید باهنر اصفهان، دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی هوش مصنوعی در آموزش علوم، رویکردی نو تحولآفرین برای بهبود تجربه یادگیری در سطوح مختلف آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر به بررسی استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی در آموزش علوم پرداخته است. ایــن مطالعــه بــه روش مــرور نظاممنــد و بــا فراینــد هفت مرحلــهای «رایــت» و همــکاران اجــرا شــده اســت. نتایج نشان داد با استفاده از تحلیل دادهمحور الگوهای یادگیری، چتباتها و مدلهای زبانی هوش مصنوعی تعاملات آموزشی را برای دانشآموزان فراهم میکنند که منجر به افزایش مشارکت و درک بهتر مفاهیم پیچیده علمی میشود. بهبود فرایند یادگیری، تحلیل دادههای آموزشی، تحلیل عملکرد فراگیران، پشتیبانی هوشمند و ارزیابی مداوم فراگیران از دیگر مزایای این فناوری است. بااینحال، ادغام چتباتها و مدلهای زبانی هوش مصنوعی در رویکردهای آموزشی بدون چالش نیست. ملاحظات اخلاقی و امکان درز اطلاعات شخصی کاربران، پرسشهای مهمی را درباره استفاده از این ابزارها در محیطهای آموزشی مطرح میکند. علاوه بر این محدودیتهای فناوری مانند قابلیت اطمینان محتوای ارائهشده و مشکلات زیرساختی، استفاده از این فناوری را با چالش مواجه ساخته است. همچنین فقدان مهارت معلمان در ادغام چتباتها و مدلهای زبانی هوش مصنوعی در رویکردهای آموزشی موجود از دیگر چالشهای استفاده از این فناوری میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چتبات؛ مدل زبانی؛ هوش مصنوعی؛ یادگیری؛ آموزش علوم | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 74 |
||