
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,202 |
نقش دانش محتوایی و پداگوژی آن در کارورزی دانشجو معلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.4181 | ||
نویسندگان | ||
سیده سمیه جلیل آبکنار* 1؛ عارفه گرجی2 | ||
1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: فراهم کردن فرصتهای ویژه آموزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه از اهداف آموزش و پرورش استثنایی و مطابق با اصل عدالت آموزشی در برنامه درسی ملی است. در راستای دستیابی به این هدف، آموزش تخصصی دانشجومعلمان این رشته گامی اساسی برای پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دانش محتوایی و پداگوژی آن در کارورزی دانشجو معلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با روش پدیدارشناسی انجام شد. شرکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از دانشجویان کارشناسی رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه در دانشگاه فرهنگیان اصفهان انتخاب شدند که تعداد آنها 13 نفر بود. ابزار پژوهش شامل مقالههای موجود در پایگاههای علمی گوگل اسکولار، ایران داک، اس آی دی، مگایران، آی اس سی، ساینس دایرکت، اسکوپوس، پابمد، مدلاین و برنامه درسی رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه و مصاحبههای نیمهساختاریافته با شرکتکنندگان میشد. برای تحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. نتایج مصاحبهها پس از استخراج موضوعی در 3 مقوله اصلی و 17 مقوله فرعی طبقهبندی شد. مقولههای اصلی شامل توسعه دانش حرفهای، توسعه مهارتهای حرفهای و افزایش انگیزه دانشجومعلمان بود. براساس این نتایج، دانش محتوایی و پداگوژی دانش محتوا نقش مهمی در کیفیت کارورزی دانشجو معلمان رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه دارد. بنابراین با تدارک برنامه درسی غنی و مبتنی بر دانش محتوایی و پداگوژی دانش محتوا میتوان بر افزایش کارایی این دانشجویان در رشته آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه افزود. | ||
کلیدواژهها | ||
پداگوژی؛ دانش محتوا؛ دانشجومعلمان؛ رشته دانشآموزان با نیازهای ویژه؛ کارورزی | ||
موضوعات | ||
آموزش مداوم معلمان. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of content knowledge and it’s pedagogical in the internship of student teachers in the field of teaching students with special needs | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyedeh Somayyeh Jalil-Abkenar1؛ Arefeh Gorgi2 | ||
1Department of Psychology and Counseling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Bachelor of Elementary Education, Farhangian University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of investigating the role of content knowledge and it’s pedagogical in the internship of student teachers in the field of teaching students with special needs. The current research is of a qualitative type, which was carried out using the phenomenological method. The participants were selected using the purposeful sampling method from among students in the field of education for students with special needs were selected at Farhangian University of Isfahan, and there were 13 of them. The research tools included the articles available in IranDoc SID, Magiran, ISC, Science Direct, Scopus, PubMed, Medline, and Google scholar databases and the curriculum of the field of education for students with special needs, and a semi-structured interview was used to collect data. The Colaizzi method was used for data analysis. Findings: After thematic extraction, the interview results were classified into 3 main themes and 17 sub-themes. The main themes included developing professional knowledge, developing professional skills and increasing the motivation of student teachers. Based on the findings of this research, content knowledge and pedagogical content knowledge play an important role in the quality of internship of student teachers in the field of teaching students with special needs. Conclusion: Therefore, by preparing a rich curriculum based on content knowledge and content knowledge pedagogy, it is possible to increase the efficiency of these students in the field of teaching students with special needs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content knowledge, Internship, Pedagogy, Student teachers, Students with special needs | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |