
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,202 |
معناسازی مدیران مدرسه در فرایند پیاده سازی سیاست های آموزشی: مرور دامنه ای | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.4183 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی طاهری* 1؛ زهرا جلیلی2؛ عباس عباس پور3؛ راحله گندمکار4 | ||
1دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
4گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحقق اهداف سیاستهای آموزشی به چگونگی پیادهسازی آنها در مدارس وابسته است. مدیران مدرسه در مقام مجریان و هدایتگران اصلی، به تفسیر و تعبیر سیاستها پرداخته و نحوه عملیاتیسازی آنها را تعیین میکنند. چگونگی و چرایی این تفاسیر و تعابیر و در نهایت اقدامات اجرایی مدیران مدرسه مورد توجه همیشگی پژوهشگران و سیاستگذاران بوده است. در این راستا، رویکرد معناسازی بهعنوان رویکردی جدید از مطالعات سازمان به پژوهشهای حوزه آموزش راه یافت و بهعنوان چارچوبی برای تبیین فرایندهای درون مدرسه، مورد استقبال پژوهشگران قرار گرفت. بر مبنای این رویکرد مدیران مدرسه در مواجهه با ابهام و آشفتگی حاصل از سیاستهای آموزشی جدید، به تعبیر و ساخت معنای تازهای از نقش رهبری خود میپردازند تا با اتکا بر آن، مطالبات سیاستها را عملیاتی سازند. با وجود گذشت بیش از دو دهه از راهیابی رویکرد معناسازی به حوزه آموزش و به ویژه پیادهسازی سیاستهای آموزشی، اما همچنان در مطالعات آموزشی داخل ایران مورد استفاده قرار نگرفته است. پژوهش مروری حاضر با هدف شفافسازی مفهوم معناسازی مدیران مدرسه در دوره پیادهسازی اصلاحات و سیاستهای آموزشی و همچنین چگونگی کاربرد آن در پژوهشها انجام شده است. بهرهگیری از یافتههای پژوهش حاضر در طراحی و هدایت مطالعات با استفاده از رویکرد معناسازی میتواند پژوهشگران را به نگاهی تازه مجهز نموده و تحلیلهای بدیعی بهدست دهد. تبیین چگونگی پیادهسازی سیاستها و إصلاحات آموزشی در بافت مدرسه و همچنین چرایی نتایج حاصل شده یاریگر سیاستگذاران و رهبران آموزشی در هدایت سفر پیچیده سیاستها از تدوین تا اجرا خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
معناسازی؛ سیاست آموزشی؛ اصلاحات آموزشی؛ مدیران مدرسه؛ وضع سیاست؛ پیاده سازی سیاست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Principals’ sensemaking in the process of educational policies’ implementation: A scoping review | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Taheri1؛ zahra jalili2؛ Abbas Abbaspour3؛ Raheleh Gandomkar4 | ||
1Allameh Tabataba'i University | ||
2Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
3Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
4Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Achieving the goals of educational policies depends on how they are implemented in schools. Principals, as the main executives and leaders, sense-making and interpret policies and determine how to implement them. How and why these interpretations and actions of principals have been the constant attention of researchers and policy makers. In this regard, the sense-making approach was introduced as a new approach from organization studies to education research and was welcomed by researchers as a framework for explaining the processes within the school. Based on this approach, principals, facing the ambiguity caused by new educational policies, interpret a new meaning of their leadership role in order to fulfill the demands of the policies based on it. Although more than two decades have passed since the introduction of the sense-making approach to the field of education and especially the implementation of educational policies, it has not been used in educational studies in Iran. The current research was done with the aim of clarifying the sense-making concept of school principals in the implementation of educational reforms and policies. By applying the findings of this study to research adopting a sense-making approach, researchers can gain new insights and develop innovative analytical frameworks. Understanding how educational policies are implemented within schools and why certain outcomes occur can help policymakers and educational leaders navigate the complex process of policy implementation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
sensemaking, educational policy, educational reforms, principals, policy enactment, policy implementation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |