
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,136 |
یادگیری الکترونیکی در دانشگاه فرهنگیان: تحلیل چالشها و فرصتها از منظر اساتید با چشم اندازی به آینده | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.17491.1017 | ||
نویسندگان | ||
آزاد الله کرمی* 1؛ سید عدنان حسینی2؛ فریبا درتاج3 | ||
1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان | ||
2گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه پیام نور کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی فرصتها و چالشهای یادگیری الکترونیکی از دیدگاه اساتید دانشگاه فرهنگیان استان کردستان بود. روشها: در این پژوهش، از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی استفاده شده است. بر این اساس جامعه پژوهش مشتمل بر تمامی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان کردستان مشتمل بر 115 استاد و منابع علمی مکتوب مرتبط با موضوع در پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی از سال 2019 تا 2024 بود. روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس قاعدۀ انتخاب تدریجی و رسیدن به اشباع نظری دادهها بود. برای نمونهگیری منابع مکتوب به شکل هدفمند برای تحلیل انتخاب شدند. یافتهها: دادهها با تحلیل محتوای استقرایی، مورد تجزیهوتحلیل و کدگذاری قرارگرفته و درنهایت فرصت های آموزش مجازی در قالب پنج مقوله نهایی 1) تقویت مهارتهای اساتید، 2) ایجاد فرصتهای جدید یادگیری، 3) انغطافپذیری، 4) بهبود کیفیت محتوای آموزشی 5) کاهش هزینهها همراه با 17 زیر مقوله استخراج شدند. چالشهای آموزش مجازی نیز در هفت مقوله نهایی 1) تعاملات، 2) انزوای نقش، 3) چالشهای آموزشی، 4) ارزشیابی، 5) چالشهای اخلاقی، 6) زیر ساخت و پشتیبانی، و 7) پرکاری و 28 زیر مقوله مورد طبقهبندی قرار گرفتند. نتیجهگیری: تشکیل کارگروه تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش و یادگیری الکترونیکی در هر استان برای کمک به تقویت فرصت ها و رفع چالش ها پیشنهاد می شود. همچنین پیشنهاد می شود زمینه تعامل گستردهتر با سایر دانشگاهها و تبادل تجارب و شبکهسازی با همتایان خود در سایر مراکز آموزشی در دانشگاه فرهنگیان فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
"چالشها"؛ " چالشها"؛ "یادگیری الکترونیکی"؛ "آموزش مجازی"؛ "دانشگاه فرهنگیان" | ||
موضوعات | ||
آموزش مداوم معلمان. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
E-Learning at Farhangian University: Challenges and Opportunities from the Perspective of professors with a Future Outlook | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Adnan Hosseini2؛ Fariba dortaj3؛ | ||
2Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
3Department of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Kerman, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The primary aim of this study was to explore the opportunities and challenges of e-learning from the perspective of professors at Farhangian University in Kurdistan Province. Methods: This research employed a qualitative content analysis approach with an inductive methodology. The study population included all 115 professors at Farhangian University in Kurdistan Province, as well as relevant scientific literature from reputable domestic and international databases published between 2019 and 2024. Professors were selected through purposive sampling, guided by the principle of gradual selection and theoretical saturation. Similarly, scientific sources were purposefully chosen based on their relevance to the research topic. Findings: The data were analyzed and coded using inductive content analysis. The opportunities of e-learning were categorized into four main themes: 1) enhancing professors' skills, 2) creating new learning opportunities, 3) adaptability, 4) Improvement of educational content quality and 5) cost reduction, with 17 subcategories. The challenges of e-learning were classified into seven main themes: 1) interactions, 2) role isolation, 3) educational challenges, 4) evaluation, 5) ethical challenges, 6) infrastructure and support, and 7) overwork, with 28 subcategories. Conclusion: It is recommended to establish a specialized committee in each province to monitor, evaluate, and ensure the quality of e-learning and education. Such a committee would help strengthen opportunities and address challenges. Additionally, creating opportunities for broader interaction with other universities, facilitating the exchange of experiences, and fostering networking with peers at other educational institutions are suggested to enhance e-learning practices at Farhangian University. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Challenges", "opportunities", "E-learning", "Virtual education", "Farhangian University" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |