
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,143 |
ارزیابی شایستگی های حرفه ای دانشجو معلمان دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد ترکیبی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.16862.986 | ||
نویسندگان | ||
مریم صیدی* 1؛ مجتبی محمدی جلالی2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف، ارزیابی شایستگیهای حرفه ای دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی بر اساس ابعاد کلیدی شایستگی معلمان انجام شد. طرح پژوهش ترکیبی و روش پژوهش در بخش کمی توصیفی پیمایشی بود و به طور همزمان در بخش کیفی با روش پدیدار شناسانه توصیفی، به کشف تجارب زیسته دانشجویان در خصوص شایستگیهای کسب شده پرداخته شد. مشارکتکنندگان در پژوهش دانشجویان سال آخردوره کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بودند که در سال 1401-1400 فارغ التحصیل می شدند. نمونه پژوهش در بخش کمی در بین دانشجومعلمان دختر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 200 نفر و در بین دانشجو معلمان پسر به صورت تمام شمارش به تعداد 60 نفر انتخاب شد و در بخش کیفی از رویکرد هدفمند و با روش نمونهگیری افراد معمولی و استفاده از اشباع نظری دادهها برای تعیین تعداد نهایی مشارکتکنندگان انجام شد. ابزار پژوهش در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته و و روش گردآری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختمند بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کمی آزمون تی تک نمونه ای و در بخش کیفی تحلیل مضمون بود. نتایج پژوهش نشان داد شایستگیهای کلیدی در بین دانشجومعلمان پردیس شهید باهنر و پردیس زینب کبری استان مرکزی در سطح نسبتا مطلوبی کسب شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی عمومی؛ شایستگی تربیتی؛ شایستگی تخصصی-موضوعی؛ شایستگی موضوعی-تربیتی؛ شایستگی حرفه ای؛ دانشجومعلمان؛ رشته ابتدایی | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating Professional Competencies of under graduate Student Teachers in Elementary Education at Farhangian University with a Mixed-Methods Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Seydi1؛ mojtaba mohammadi jalali2 | ||
1Department of Educational Sciences Farhangian University, P.O.Box 14665-889,Theran ,Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Counseling and Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of evaluating the professional competencies of student teachers in primary education based on the key dimensions of teacher competency. The combined research design and the research method in the quantitative part was a descriptive survey, and at the same time, in the qualitative part, with the descriptive phenomenological method, the lived experiences of the students regarding the acquired competencies were explored. The participants in the research were the students of the final year of continuous bachelor's degree in the field of elementary education at Farhangian University of Central Province, who graduated in 2001-1400. The sample of the research was selected in the quantitative part among the female student teachers using a simple random sampling method of 200 people and among the male student teachers as a whole number of 60 people, and in the qualitative part of the targeted approach and with the sampling method of ordinary people. And theoretical data saturation was used to determine the final number of participants. The research tool in the quantitative part was a researcher-made questionnaire and the data collection method in the qualitative part was a semi-structured interview. The method of data analysis in the quantitative part of the T-Tech exam was exemplary and in the qualitative part it was thematic analysis. The results of the research showed that the key competencies among the student teachers of Shahid Bahnar Campus and Zainab Kobri Campus of Central Province have been acquired at a relatively favorable level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
General competence, educational competence, subject-specific competence, subject-educational competence, professional competence, student teachers, elementary field | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 |