
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,151 |
نسبت انگاره های رایج از معلمی در حوزه برنامهریزی درسی با انگاره و شایستگیهای معلم مطلوب از منظر آیت الله خامنه ای | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.17247.1001 | ||
نویسنده | ||
سمیه رام* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین انگاره و شایستگی های معلم مطلوب از منظر آیت الله خامنه ای و تحلیل نسبت آن با انگاره های رایج از معلمی، در حوزه برنامه ریزی درسی است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش تحلیل مضمون، برای تحلیل بیانات ایشان از سال ۱۳۶۸ تا ۱۴۰۳ در جمع معلمان مورد استفاده قرار گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد مدل شایستگیهای معلم مطلوب در نگاه آیت الله خامنهای با انگاره معلم به مثابه نبی، در پنج بعد تبحر در دانش تخصصی، تبحر در ایفای نقش تعلیمی، تبحر در ایفای نقش تربیتی، تبحر در ایفای نقش فرهنگی-اجتماعی و نهایتا شخصیت و منش معلمی مورد تاکید است حال آن که دیدگاههای رایج، عموما متاثر از ایفای نقش تعلیمی، انگاره معلم به مثابه مدرس را مورد توجه قرار داده و نتیجتا از میان پنج بعد پیش گفته دو بعد اول را مورد عنایت ویژه قرار داده اند هرچند در این دیدگاهها نیز بعضا و تدریجا شایستگیهای ایفای نقش تربیتی و اجتماعی و البته با مبانی متفاوت در حال مورد توجه قرار گرفتن است. بر این مبنا ضرورت پرداختن به سه شایستگی عمدتا مغفول در سیاستگذاری و برنامهریزی حوزه تربیت معلم اعم از برنامه درسی تربیت معلم، نظام نامه جامع فرهنگی تربیت معلم، آموزشهای ضمن خدمت و مسیر رشد معلمی و نیز رتبه بندی معلمان بیش از پیش مورد تاکید است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت معلم؛ انگاره های معلمی؛ شایستگیهای معلم؛ هویت معلمی؛ برنامه ریزی درسی؛ آیت الله خامنه ای | ||
موضوعات | ||
بازخوانی انتقادی سنت های تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between common ideas about teacher in the field of curriculum planning and the ideal teacher's image and Competencies from the perspective of Ayatollah Khamenei | ||
نویسندگان [English] | ||
Somayyeh Ram | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study, with a qualitative approach and using thematic analysis method and the MAXQDA18 software, explores, on the one hand, the conceptions and competencies of the ideal teacher according to the views of the Supreme Leader of the Islamic Revolution based on his statements to teachers from 1989 to 2024, and on the other hand, critically examines the prevailing views in the field of curriculum planning. The findings of this study indicate that the model of competencies of the ideal teacher, according to Ayatollah Khamenei, emphasizes the concept of the teacher as a prophet in five dimensions: expertise in specialized knowledge, expertise in the teaching role, expertise in the educational role, expertise in the cultural-social role, and finally, the personality and character of the teacher. In contrast, prevailing views are generally influenced by the teaching role and focus on the concept of the teacher as an instructor, mainly emphasizing the first two dimensions mentioned above. However, in these views, there is also a gradual and sometimes increasing attention to the competencies related to the educational and social roles, albeit based on different foundations. In this regard, the necessity of addressing three largely neglected competencies in teacher education planning is increasingly emphasized. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher education, teacher metaphors, teacher competencies, teacher identity, curriculum studies . Ayatollah Khamenei | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |